Структура за темами

  • Загальне

    • Літературна освіта є важливим складником гуманітарного пізнання дитини. Народ протягом віків створив непроминальні художні цінності як фольклорного, так і літературного характеру. Найкращі твори світового мистецтва слова, які діти здатні сприйняти у певному віці, вивчають у середній школі. Забезпечити їх належне осягнення, розкриття пізнавального, естетичного і виховного потенціалу покликана методика викладаня зарубіжної літератури. Ця наука поєднує в собі педагогічний і літературознавчий складники, адже у ній ідеться як про зміст навчання, так і про його шляхи та виховні завдання.

    • Найголовніше з людських зусиль – прагнення до моральності. Від неї залежить наша внутрішня стійкість і саме наше існування. Лише моральність у наших вчинках надає краси і гідності нашому життю. Зробити її живою силою і допомогти чітко усвідомити її значення – головне завдання освіти.

      Альберт Айнштайн

  • Лекція 1. МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ ЛІТЕРАТУРИ ЯК НАУКА І НАВЧАЛЬНА ДИСЦИПЛІНА. ЇЇ СКЛАДОВІ ЧАСТИНИ

    • Методика — галузь педагогічної науки, яка досліджує закономірності навчання певних шкільних дисциплін

    • Урок icon
      1. Особлива роль літературної освіти. Проблеми літературної освіти у школі.
      2. Методика викладання зарубіжної літератури як наука. Структуру методики викладання літератури. Специфічні методи дослідження в галузі мето­дики.
      3. Становлення методологічних основ та фундаментальних засад методики вивчення зарубіжної літератури.
      Ключові поняття: шкільний предмет, навчальна дисципліна, предмет й об’єкт дослідження, методологічні основи і фундаментальні засади, специфіка предмета, законодавчі і нормативні документи.
    • Тека icon
      1. Мірошниченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах : Підручник. Київ : Вища шк., 2007. 415 с.
      2. Штейнбук Ф.М. Становлення методологічних основ та фундаментальних засад методики вивчення зарубіжної літератури : ЛЕКЦІЇ З КУРСУ МЕТОДИКА ВИВЧЕННЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ”. Київ, 2018.
      3. Волошина Н. Проблеми літературної освіти й поради Валерія Шевчука в програмотворенні.
  • Лекція 2. МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ВИКЛАДАННЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ В ЗЗСО

    • Методологія — галузь наукових знань, яка вивчає засоби, передумови та принципи органі­зації пізнавальної і практично перетворюваль­ної діяльності й виконує роль підвалин існую­чих дисциплін.
    • Урок icon
      1. Методи наукового дослідження в методиці викладання зарубіжної літератури
      2. Зв’язки методики викладання зарубіжної літератури з іншими науками
      3. Загальнодидактичні і специфічні принципи навчання зарубіжної літератури
      Ключові поняття: методологія, статус предмета, націоналізація освіти, суміжні науки, законодавчі і нормативні документи.
  • Лекція 3. ПЛАНУВАННЯ Й ОРГАНІЗАЦІЯ ПРАЦІ ВЧИТЕЛЯ-СЛОВЕСНИКА, ЙОГО ПРОФЕСІЙНІ ЯКОСТІ. ТИПИ І СТРУКТУРА УРОКІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

    • Ті, в кого ми навчаємося, правильно називаються нашими учителями, але не кожен, хто навчає нас, заслуговує на це ім’я

      Йоганн Вольфганг Гете

    • Урок icon
      1. Завдання літературної освіти.
      2. Учитель світової літератури і професійні вимоги до нього.
      3. Планування й організація праці словесника.
      4. Урок світової літератури.

      Ключові поняття: види планів, календарні, тематичні, календарно-тематичні, поурочні плани, структура уроку, вимоги до уроку, план-конспект уроку, типологія уроків, етапи підготовки до уроку.
    • Файл icon

      Система запитань для аналізу заняття із зарубіжної літератури

  • Лекція 4. МЕТОДИ, ПРИЙОМИ І ВИДИ РОБІТ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ. ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ

    • Успіх літературної освіти можливий за оптимальної методичної організації навчального процесу, яке охоплює добір і поєднання форм, методів та прийомів роботи. У результаті наукового моделювання і творчості вчителів вироблено різноманіття методів навчання літератури, типів завдань, способів залучення суміжних мистецтв до процесу викладання мистецтва слова. Сформовані науковцями класифікації дають змогу словесникам усвідомлено вибирати найдоцільніші з них для роботи в умовах конкретного класу і з огляду на специфіку кожної теми
    • Метод — це спосіб взаємопов’язаної діяльності вчителя й учнів, спрямованої на досягнення навчально-виховної мети
    • Урок icon
      1. Методи навчання літератури

      2. Літературні навчальні завдання

      3. Позакласна робота із зарубіжної літератури
      Ключові поняття: методи роботи, прийоми роботи, види робіт, форми організації навчальної діяльності, засоби навчання, активізація читацької діяльності, проблемність у навчанні.
    • Тека icon

      Додаток 1. Класифікація літературних лекцій

      Додаток 2. Види бесід і вимоги до них

      Додаток 3. Класифікація літературних ігор

      Додаток 4. Класифікація видів читання

      Додаток 5. Використання методів літературознавчого дослідження в школі

  • Лекція 5. ЕТАПИ ВИВЧЕННЯ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ В ОСНОВНІЙ І СТАРШІЙ ШКОЛІ

    • Учітесь, читайте,
      І чужому научайтесь,
      Й свого не цурайтесь...

      Т. Шевченко

    • Вчити учнів аналізувати художній твір — означає виок­ремлювати його складові, досліджувати їх, робити аргументовані висновки; синтезувати окремі части­ни, щоб побачити твір у цілому: відчути його естетич­ну цінність, усвідомити зміст, дати самостійну, кри­тичну, обґрунтовану оцінку
    • Урок icon
      1. Методологічні засади і типологія шкільного аналізу художнього твору
      2. Методика визначення ідейно-, проблемно-тематичної основи твору
      3. Послідовність розкриття образу-персонажа
      4. Технологія засвоєння теоретико-літературознавчих понять та опрацювання літературно-критичних статей
      5. Особливості вступних і методика проведення підсумкових уроків
      Ключові поняття: підготовка до сприйняття художнього твору, читання твору, словникова роботи, види планів, підготовка до аналізу, аналіз твору, підсумки аналізу, творчі роботи, інтерпретація.
    • Тека icon
      Додаток 1. Аналіз «услід за автором»
      Додаток 2. Методика проведення анкетування
  • Лекція 6. ВИВЧЕННЯ ХУДОЖНІХ ТВОРІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ У ЇХ РОДОВІЙ СПЕЦИФІЦІ

    • Кожний літературний рід вимагає особливих прийомів викладання з огляду на його специфіку. Зокрема, епос потребує аналітичної роботи над текстом, переказування змісту і його осмислення, детального тлумачення окремих епізодів, узагальнення
      проаналізованих складників; лірика — емоційно цілісного сприйняття, творчої уяви, розуміння перебігу почуттів і думок ліричного героя, уваги до образного висловлювання та мелодики; драма — унаочнення, зв’язку з театром, проникнення в конфлікт, спостереження за сценічною дією і прочитання психологічного підтексту. 
      Розглядаючи жанри, які перебувають на межі родів (баладу, ліро-епічну поему, драматичну поему, байку, притчу), слід застосовувати прийоми, характерні для аналізу творів цих родів.
    • Урок icon
      1. Особливості вивчення епічних творів
      2. Особливості вивчення ліричних творів
      3. Особливості вивчення драматичних творів
      4. Специфіка аналізу міжродових жанрів
      Ключові поняття: епічні, ліричні, драматичні твори, ознаки родів літератури, жанрові різновиди, особливості творів різних родів, загальні та специфічні етапи вивчення художнього твору, емоційно-образна своєрідність, інсценування, написання сценарію, творчі постановки.
    • Тека icon
      Додаток 1. Зразок кіносценарію
      Додаток 2. Приклади вибору шляхів аналізу епічного твору
      Додаток 3. Етапи і методи роботи з епічними творами
  • Лекція 7. ВИВЧЕННЯ БІОГРАФІЇ ПИСЬМЕННИКА В КУРСІ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ

    • Життєпис письменника слід розглядати у єдності долі, творчості, особистості, а ознаки індивідуального стилю виявляти в зіставленні з творами іншого автора
    • Біографія — опис життя і діяльності людини
    • Урок icon
      1. Завдання, принципи, джерела і форми вивчення життєпису письменника
      2. Шкільне тлумачення індивідуального стилю письменника

      Ключові поняття: монографічна тема, життєвий і творчий шлях письменника, біографічна довідка, слово про письменника, розповідь про письменника, джерела біографічного матеріалу
    • Тека icon
      Додаток 1. Приклади добору й систематизації матеріалу до портретів письменника
      Додаток 2. Псевдоніми зарубіжних письменників
  • Семінарське заняття 1. ШКІЛЬНИЙ КУРС ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ: КОНЦЕПЦІЯ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ, НАВЧАЛЬНІ ПРОГРАМИ, ПІДРУЧНИКИ, ПОСІБНИКИ

    • Основна мета літературної освіти – виховання творчого читача із самостійним критичним мисленням, формування гуманістичного світогляду, загальної культури, естетичних смаків особистості

      КОНЦЕПЦІЯ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ

      Головна мета вивчення предмета «Зарубіжна література» в загальноосвітній школі – прилучення учнів до кращих здобутків зарубіжної літератури та культури, розвиток творчої особистості (читача), формування в неї гуманістичного світогляду, високої моралі, естетичних смаків, а також якостей громадянина України, який усвідомлює свою належність до світової спільноти

      ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 59 класи (2012 р. зі змінами 2015-2017 рр.)

      Мета вивчення зарубіжної літератури в старшій школі – розвиток ключових і предметних компетентностей учнів у процесі читацької діяльності, заохочення школярів до розширення кола читання, осягнення духовної цінності та осмислення поетики літературних творів різних епох і країн, поглиблення культурно-пізнавальних інтересів учнів, усвідомлення ними виняткової ролі художньої літератури в сучасному світі, виховання в учнів поваги до культурних надбань свого та інших народів, формування творчої особистості громадянина України з високим рівнем загальної культури, гуманістичним світоглядом, активною життєвою позицією, національною свідомістю

      ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. ПРОГРАМА для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Рівень Стандарт

      Мета вивчення зарубіжної літератури в старшій школі (гуманітарний профіль) – формування у процесі вивчення перекладних художніх творів, що належать до  різних культур і традицій, молодого громадянина України, патріота свої держави з планетарним мисленням; розвиток (у процесі читацької діяльності) ключових і предметних компетентностей учнів, здатних обрати для задоволення своїх інтелектуальних, духовних, естетичних та соціальних потреб якісний твір зарубіжної літератури (у перекладі або в оригіналі), дати йому адекватну оцінку, виявити власну читацьку рефлексію; заохочення школярів до розширення кола читання, осягнення духовної цінності та осмислення поетики літературних творів різних епох і країн, поглиблення культурно-пізнавальних інтересів учнів, усвідомлення ними виняткової ролі художньої літератури в сучасному світі, націєтворчої функції художнього перекладу, ролі вітчизняних майстрів перекладу в духовномупоступі України; виховання в учнів поваги до культурних надбань свого та інших народів, формування творчої особистості громадянина України з високим рівнем загальної культури, гуманістичним світоглядом, активною життєвою позицією, національною свідомістю

      ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. ПРОГРАМА для 1011 класів загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Рівень Профільний

    • Урок icon
      1. Концепція літературної освіти в загальноосвітній школі та умови її реалізації
      2. Програми із зарубіжної літератури для основної та старшої школи, спільне й відмінне в їх побудові та в змістовому наповненні
      3. Підручники із зарубіжної літератури, їх структура, відповідність діючим програмам

    • Завдання icon
      Завдання для самостійної роботи
      Завдання для першої групи
      (Іоанна Манькова, Шавіль Молчанов, Сергій Подгоренко, Аліна Тараненко, Анна Чупренюк, Джьоаши Чаші Латіша, Мбачану Ульріх Ерад, Маді Тагро Анге Абель)
      Порівняти зміст шкільних програм із зарубіжної літератури для 11 класів рівня стандарту та профільного рівня

      Подати відповідь у формі таблиці, наприклад

      Рівень Стандарт 

      Рівень Профільний

      Завдання для другої групи
      (Дар`я Рябуха, Вікторія Корольова, Анастасія Заїченко, Бакалаг Ба Тоуна Жан, Мамаду Саліу Баррі, Ндонг Бернард Бієнвеню, Нзукуе Нзукуе Жіслєн Пег)
      Зіставити структуру шкільних програм із зарубіжної літератури для 10–11 класів рівня стандарту та профільного рівня

      Подати відповідь у формі таблиці, наприклад

      Рівень Стандарт 

      Рівень Профільний

      Завдання для третьої групи
      (Дмитро Беш, Анастасія Варава, Катерина Варенцева, Тетяна Гріценко, Дар'я Громова, Стефан Джоунгуе, Джухассі Джука Карель Бландін, Оділджан Мавлянов)
      Порівняти теоретико-літературні поняттязакладені в програми різних рівнів
      Завдання для четвертої групи
      (Жак Яннік Біолонг, Саунде Валері Ульрік, Валерій Джонг Тангунйі, Мусса Камара, Яннати Камара, Ндассо Кіфьо Пеланелль, Камара Мохамед Ламіне)
      Зіставити списки для додаткового (самостійногочитання у шкільних програмах різних рівнів

      Подати відповідь у формі таблиці, наприклад

      Рівень Стандарт 

      Рівень Профільний

    • Тека icon

      КОНЦЕПЦІЯ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ

      ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА_прог_5-9 кл._МОНУ_2015-2017

      ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА_прог_10-11 кл_профільний рівень

      ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА_прог_10-11 кл_рівень стандарту

  • Семінарське заняття 2. ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ УЧИТЕЛЯ-СЛОВЕСНИКА

    • Урок icon
      1. Календарно-тематичний план
      2. Поурочний план
      3. Переваги та недоліки компаративного вивчення художніх творів

    • Завдання icon
      Завдання для самостійної роботи
      Розробіть за зразком (див. Додаток 1. Схема календарно-тематичного плану) фрагмент календарно-тематичного плану за однією з визначених шкільною програмою тем.
      Завдання для першої групи
      (Жак Яннік Біолонг, Саунде Валері Ульрік, Валерій Джонг Тангунйі, Мусса Камара, Яннати Камара, Ндассо Кіфьо Пеланелль, Камара Мохамед Ламіне)
      5 клас. Природа і людина (8 годин) (див. ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА_прог_5-9 кл._МОНУ_2015-2017)
      Завдання для другої групи
      (Дмитро Беш, Анастасія Варава, Катерина Варенцева, Тетяна Гріценко, Дар'я Громова, Стефан Джоунгуе, Джухассі Джука Карель Бландін, Оділджан Мавлянов)
      6 клас. Людські стосунки (12 годин) (див. ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА_прог_5-9 кл._МОНУ_2015-2017)
      Завдання для третьої групи
      (Іоанна Манькова, Шавіль Молчанов, Сергій Подгоренко, Аліна Тараненко, Анна Чупренюк, Джьоаши Чаші Латіша, Мбачану Ульріх Ерад, Маді Тагро Анге Абель)
      9 клас. Література XXXXI ст. Життя, історія, культура (7 годин) (див. ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА_прог_5-9 кл._МОНУ_2015-2017)
      Завдання для четвертої групи
      (Дар`я Рябуха, Вікторія Корольова, Анастасія Заїченко, Бакалаг Ба Тоуна Жан, Мамаду Саліу Баррі, Ндонг Бернард Бієнвеню, Нзукуе Нзукуе Жіслєн Пегі)
      11 клас. МОДЕРНІЗМ (6 год.) (див. ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА_прог_10-11 кл_рівень стандарту)
    • ІНДИВІДУАЛЬНЕ НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНЕ ЗАВДАННЯ

      Критерії оцінювання плану-конспекту уроку (5 балів) 

      Критерії оцінювання
      Показники
      Бали
      Структура уроку (етапи)
      Відповідність між темою, метою, завданнями уроку – та його змістом, використаними технологіями та результатом
      0,5
      Органічна пов’язаність етапів між собою, цілісне бачення уроку. Відповідність структури уроку типу уроку. Місце уроку в ситуативно-тематичному циклі
      1,5
      Форми, методи і прийоми роботи для реалізації завдань уроку
      Розуміння сутності технології, яка використовується на уроці
      0,5
      Вдалий та адекватний добір методик (форми, методи, прийоми роботи зі врахуванням вікових особливостей учнів) для результативності уроку, спрямованих на  формування та розвиток ключових компетентностей учнів: ефективність, інноваційність і креативність
      1,5
      Технічні засоби та наочність
      Мультимедійна презентація
      0,5
      Розробка засобів діагностики й оцінювання навчальних досягнень учнів (методичні рекомендації й тести)
      0,5
    • Завдання icon

      Завдання для самостійної роботи (ІНДЗ)

      Використовуючи матеріали Семінарського заняття 2. ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ УЧИТЕЛЯ-СЛОВЕСНИКА (§2-3. Поурочний план і Переваги та недоліки компаративного вивчення художніх творів), а також Додатку 2. Фрагмент міжшкільного методичного об’єднання, розробіть план-конспект уроку з використанням елементів компаративного аналізу художніх творів

      Завдання для першої групи

      (Іоанна Манькова, Шавіль Молчанов, Сергій Подгоренко, Аліна Тараненко, Анна Чупренюк, Джьоаши Чаші Латіша, Мбачану Ульріх Ерад, Маді Тагро Анге Абель)

      Спільне і відмінне в образах Пузиря з комедії І. Карпенка-Карого «Хазяїн» і Гобсека з повісті Оноре де Бальзака "Гобсек". З’ясувати на уроці спільну мету персонажів, подаючи їх у таблиці.

      Гобсек                                     Пузир

      Цинік                                       Бездушний

      Людина «підла»                       Некультурний

      Людина «мисляча»                   Жадібний

      Філософ                                   Справжній «хазяїн»

      Завдання для другої групи

      (Дар`я Рябуха, Вікторія Корольова, Анастасія Заїченко, Бакалаг Ба Тоуна Жан, Мамаду Саліу Баррі, Ндонг Бернард Бієнвеню, Нзукуе Нзукуе Жіслєн Пегі)

      Компаративний аналіз поем Вергілія та І. Котляревського «Енеїда» (таблиця)

      - Історія створення                 - Особливості форми, віршування

      - Теми                                    - Образи

                           - Художні особливості

      Завдання для третьої групи

      (Дмитро Беш, Анастасія Варава, Катерина Варенцева, Тетяна Гріценко, Дар'я Громова, Стефан Джоунгуе, Джухассі Джука Карель Бландін, Оділджан Мавлянов)

      Казкове і реалістичне у творах Б.Харчука «Планетник» і А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц», схоже і відмінне в долях і характерах героїв (круги Венна)

      Що в творах слід віднести до казкового, а що – до реалістичного?

      Чим схожі головні герої - Планетник і Маленький принц? Що відмінного у їхніх характерах і долях?

      Кого можна назвати вчителями головних героїв? Які життєві істини переймають від них  Планетник і Маленький принц? Це реалістичні чи казкові постаті?

      Який соціальний статус мають хлопчики?

      Завдання для четвертої групи

      (Жак Яннік Біолонг, Саунде Валері Ульрік, Валерій Джонг Тангунйі, Мусса Камара, Яннати Камара, Ндассо Кіфьо Пеланелль, Камара Мохамед Ламіне)

      Спільне і відмінне у байці «Вовк і Ягня» Езопа, Л.Глібова, І.Крилова (використання методу творчого читання, бесіди) 

    • Тека icon
      Додаток 1. Схема календарно-тематичного плану
      Додаток 2. Фрагмент міжшкільного методичного об’єднання
  • Семінарське заняття 3. ЛІТЕРАТУРНИЙ РОЗВИТОК УЧНЯ-ЧИТАЧА. ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ МИСТЕЦТВА СЛОВА В ОСНОВНІЙ ТА СТАРШІЙ ШКОЛІ

    • Урок icon
      1. Літературознавчий і шкільний аналіз художніх творів
      2. Взаємозв’язок сприйняття та вікових особливостей учнів із аналізом художнього твору
      3. Дослідницька діяльність учнів
      4. Інноваційні шляхи та методи аналізу художнього твору у школі
    • Тест icon
      Уважно перегляньте матеріали Семінару 3
      Тест складається із чотирьох запитань (вибір із множини однієї відповіді із запропонованого набору варіантів)
      ПАМ'ЯТАЙТЕ, що особливістю бліц-тесту є часова обмеженість виконання - 1 хвилина!!!
      Успіхів!!!
  • Семінар 4. ШКІЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЕПІЧНОГО ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ «СЛІДОМ ЗА АВТОРОМ»

    • Урок icon
      1. Методика аналізу епічних творів
      2. Специфіка вивчення епічних творів
      3. Самостійна робота

    • ІНДИВІДУАЛЬНЕ НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНЕ ЗАВДАННЯ

      Критерії оцінювання плану-конспекту уроку (5 балів) 

      Критерії оцінювання
      Показники
      Бали
      Структура уроку (етапи)
      Відповідність між темою, метою, завданнями уроку – та його змістом, використаними технологіями та результатом
      0,5
      Органічна пов’язаність етапів між собою, цілісне бачення уроку. Відповідність структури уроку типу уроку. Місце уроку в ситуативно-тематичному циклі
      1,5
      Форми, методи і прийоми роботи для реалізації завдань уроку
      Розуміння сутності технології, яка використовується на уроці
      0,5
      Вдалий та адекватний добір методик (форми, методи, прийоми роботи зі врахуванням вікових особливостей учнів) для результативності уроку, спрямованих на  формування та розвиток ключових компетентностей учнів: ефективність, інноваційність і креативність
      1,5
      Технічні засоби та наочність
      Мультимедійна презентація
      0,5
      Розробка засобів діагностики й оцінювання навчальних досягнень учнів (методичні рекомендації й тести)
      0,5
    • Завдання icon

      Завдання для самостійної роботи (ІНДЗ)

      Використовуючи матеріали Семінарського заняття 4. ШКІЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЕПІЧНОГО ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ «СЛІДОМ ЗА АВТОРОМ», а також Матеріали до Семінару 4 (Додатки 1 - 5), розробіть власний план-конспект уроку з вивчення будь-якого програмового епічного твору (5-7 класи) з використанням аналізу «слідом за автором». Дотримуйтесь принципу цілісності аналізу.

      Завдання для першої (Іоанна Манькова, Шавіль Молчанов, Сергій Подгоренко, Аліна Тараненко, Анна Чупренюк, Джьоаши Чаші Латіша, Мбачану Ульріх Ерад, Маді Тагро Анге Абельі третьої груп (Жак Яннік Біолонг, Саунде Валері Ульрік, Валерій Джонг Тангунйі, Мусса Камара, Яннати Камара, Ндассо Кіфьо Пеланелль, Камара Мохамед Ламіне) реалізуйте в аналізі «слідом за автором» емоційний і пізнавальний аспекти (Див. Додаток 5)

      Завдання для другої (Дар`я Рябуха, Вікторія Корольова, Анастасія Заїченко, Бакалаг Ба Тоуна Жан, Мамаду Саліу Баррі, Ндонг Бернард Бієнвеню, Нзукуе Нзукуе Жіслєн Пегі) і четвертої груп (Дмитро Беш, Анастасія Варава, Катерина Варенцева, Тетяна Гріценко, Дар'я Громова, Стефан Джоунгуе, Джухассі Джука Карель Бландін, Оділджан Мавлянов)реалізуйте в аналізі «слідом за автором» розвивальний і виховний аспекти (Див. Додаток 4)

    • Тека icon
      1. Додаток 1. Аналіз «услід за автором»
      2. Додаток 2. Текстуальне експрес-опитування
      3. Додаток 3. Використання технології розвитку критичного мислення під час аналізу «слідом за автором»
      4. Додаток 4. Сценарій уроку за технологією розвитку критичного мислення із застосуванням аналізу «слідом за автором»1
      5. Додаток 5. Сценарій уроку за технологією  розвитку критичного мислення із застосуванням аналізу «слідом за автором»2
  • Семінар 5. ШКІЛЬНИЙ АНАЛІЗ ДРАМАТИЧНОГО ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ ПООБРАЗНИМ ШЛЯХОМ

    • Урок icon
      1. Методика аналізу драматичних творів
      2. Художній образ
      3. Аналіз образів-персонажів
      4. Пообразний шлях аналізу художнього твору
    • ІНДИВІДУАЛЬНЕ НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНЕ ЗАВДАННЯ

      Критерії оцінювання плану-конспекту уроку (5 балів) 

      Критерії оцінювання
      Показники
      Бали
      Структура уроку (етапи)
      Відповідність між темою, метою, завданнями уроку – та його змістом, використаними технологіями та результатом
      0,5
      Органічна пов’язаність етапів між собою, цілісне бачення уроку. Відповідність структури уроку типу уроку. Місце уроку в ситуативно-тематичному циклі
      1,5
      Форми, методи і прийоми роботи для реалізації завдань уроку
      Розуміння сутності технології, яка використовується на уроці
      0,5
      Вдалий та адекватний добір методик (форми, методи, прийоми роботи зі врахуванням вікових особливостей учнів) для результативності уроку, спрямованих на  формування та розвиток ключових компетентностей учнів: ефективність, інноваційність і креативність
      1,5
      Технічні засоби та наочність
      Мультимедійна презентація
      0,5
      Розробка засобів діагностики й оцінювання навчальних досягнень учнів (методичні рекомендації й тести)
      0,5
    • Завдання icon
      Використовуючи матеріали Семінарського заняття 5. ШКІЛЬНИЙ АНАЛІЗ ДРАМАТИЧНОГО ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ ПООБРАЗНИМ ШЛЯХОМ, а також Матеріали до Семінару 5 (Додатки 1 - 3), розробіть власний фрагмент пообразного аналізу драматичного твору  (на власний вибір - список подається),
      1) у якому продемонструйте роботу з художніми образами, які відіграють у творі допоміжну роль (образами-картинами природи або образами-речами або образами-символами).
      Завдання для першої (Іоанна Манькова, Шавіль Молчанов, Сергій Подгоренко, Аліна Тараненко, Анна Чупренюк, Джьоаши Чаші Латіша, Мбачану Ульріх Ерад, Маді Тагро Анге Абельі третьої груп (Жак Яннік Біолонг, Саунде Валері Ульрік, Валерій Джонг Тангунйі, Мусса Камара, Яннати Камара, Ндассо Кіфьо Пеланелль, Камара Мохамед Ламіне);
      2) у якому продемонструйте прийоми аналізу зовнішнього образу-персонажу.
      Завдання для другої групи (Дар`я Рябуха, Вікторія Корольова, Анастасія Заїченко, Бакалаг Ба Тоуна Жан, Мамаду Саліу Баррі, Ндонг Бернард Бієнвеню, Нзукуе Нзукуе Жіслєн Пегі);
      3) у якому продемонструйте прийоми аналізу внутрішнього образу-персонажу
      Завдання для четвертої групи (Дмитро Беш, Анастасія Варава, Катерина Варенцева, Тетяна Гріценко, Дар'я Громова, Стефан Джоунгуе, Джухассі Джука Карель Бландін, Оділджан Мавлянов)
      Твори для аналізу

      11 клас – п’єси «Гостина старої дами» Ф. Дюрренмата або «Носороги» Е. Йонеско
      10 клас – трагедія «Гамлет» В. Шекспіра або драма-феєрія «Синій птах» М. Метерлінка
      9 клас – п’єса «Ревізор» М.В. Гоголя або соціально-психологічна драма «Ляльковий дім» Генрік Ібсена або п’єса «Пігмаліон» Бернарда Шоу
      8 клас – трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра або комедія «Міщанин-шляхтич» Мольєра
    • Тека icon
      1. Додаток 1. Зразок конспекту уроку аналізу драматургічного твору
      2. Додаток 2. Фрагмент уроку з вивчення національного образу
      3. Додаток 3. Конспект уроку за технологією розвитку критичного мислення із застосуванням пообразного аналізу
  • Семінар 6. ШКІЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЛІРИЧНОГО ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ ПРОБЛЕМНО-ТЕМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ

    • Урок icon
      1. Методика аналізу ліричних творів
      2. Прийоми аналізу ліричних творів
      3. Проблемно-тематичний аналіз твору
    • ІНДИВІДУАЛЬНЕ НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНЕ ЗАВДАННЯ

      Критерії оцінювання плану-конспекту уроку (5 балів) 

      Критерії оцінювання
      Показники
      Бали
      Структура уроку (етапи)
      Відповідність між темою, метою, завданнями уроку – та його змістом, використаними технологіями та результатом
      0,5
      Органічна пов’язаність етапів між собою, цілісне бачення уроку. Відповідність структури уроку типу уроку. Місце уроку в ситуативно-тематичному циклі
      1,5
      Форми, методи і прийоми роботи для реалізації завдань уроку
      Розуміння сутності технології, яка використовується на уроці
      0,5
      Вдалий та адекватний добір методик (форми, методи, прийоми роботи зі врахуванням вікових особливостей учнів) для результативності уроку, спрямованих на  формування та розвиток ключових компетентностей учнів: ефективність, інноваційність і креативність
      1,5
      Технічні засоби та наочність
      Мультимедійна презентація
      0,5
      Розробка засобів діагностики й оцінювання навчальних досягнень учнів (методичні рекомендації й тести)
      0,5
    • Завдання icon
      Використовуючи матеріали Семінарського заняття 6. ШКІЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЛІРИЧНОГО ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ ПРОБЛЕМНО-ТЕМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ, а також Матеріали до Семінару 6 (Додатки 1 - 4), розробіть власний план-конспект уроку із застосуванням проблемно-тематичного аналізу поетичного твору (з використанням елементів запропонованого алгоритму(на власний вибір - список подається):
      1) від визначення проблеми до проблемних запитань
      Завдання для першої групи (Жак Яннік Біолонг, Саунде Валері Ульрік, Валерій Джонг Тангунйі, Мусса Камара, Яннати Камара, Ндассо Кіфьо Пеланелль, Камара Мохамед Ламіне);
      2) від проблемних запитань до проблемної ситуації
      Завдання для другої групи (Дмитро Беш, Анастасія Варава, Катерина Варенцева, Тетяна Гріценко, Дар'я Громова, Стефан Джоунгуе, Джухассі Джука Карель Бландін, Оділджан Мавлянов);
      3) від проблемної ситуації до проблемних завдань
      Завдання для третьої групи (Дар`я Рябуха, Вікторія Корольова, Анастасія Заїченко, Бакалаг Ба Тоуна Жан, Мамаду Саліу Баррі, Ндонг Бернард Бієнвеню, Нзукуе Нзукуе Жіслєн Пегі);
      4) від проблемних завдань до пошукової роботи, спрямованої на виявлення напрямів розв’язання визначених проблем
      Завдання для четвертої групи (Іоанна Манькова, Шавіль Молчанов, Сергій Подгоренко, Аліна Тараненко, Анна Чупренюк, Джьоаши Чаші Латіша, Мбачану Ульріх Ерад, Маді Тагро Анге Абель)
      ТВОРИ ДЛЯ АНАЛІЗУ
      11 КЛАС - поезії «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо» Ґійома Аполлінера; поезії «Згаси мій зір…», «Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея» Райнера Марії Рільке; поезії «Про царівну Місяцівну», «Гітара» Федеріко Ґарсіа Лорки; поезія «Незнайома» О.О. Блока; вірші і поема «Реквієм» А.А. Ахматової; поезії «А ви могли б?..», «Послухайте!», «Борг Україні» В.В.Маяковського; поезії «Гамлет», «У всьому хочу я дійти...», «Зимова ніч» Б.Л.Пастернака.
      10 КЛАС - збірка «Листя трави» Волта Вітмена; збірка «Квіти зла» («Альбатрос», «Відповідності», «Вечорова гармонія») Шарля Бодлера; поезії «Поетичне мистецтво», «Осіння пісня» Поля Верлена; поезії «Голосівки», «Моя циганерія» Артюра Рембо.
      9 КЛАС - поезії «Вільшаний король», «Травнева пісня», «Прометей» Йоганна Вольфганга Ґете; «До радості» Йоганна Крістофа Фрідріха Шиллера; «Книга пісень» («На півночі кедр одинокий…», «Не знаю, що стало зо мною…», «Коли розлучаються двоє…») Генріха Гейне; поезії «Хотів би жити знов у горах…», «Мій дух як ніч…» Джорджа Ноела Гордона Байрона; лірика («До А. П. Керн» («Я пам’ятаю мить чудову…»), «Я вас кохав…», «Я пам’ятник собі поставив незотлінний…») О.С.Пушкіна; лірика («Сосна», «І нудно і сумно…», «На дорогу йду я в самотині…») М.Ю.Лермонтова
      8 КЛАС - елегія «Добре вмирати тому…» Тіртея; поезії «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…) Сапфо; поезія «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…») Квінта Горація Флакка;  «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)) Публія Овідія Назона; «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» Лі Бо; «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» Ду Фу; Рубаї Омара Хайяма; сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…») Аліг’єрі Данте, сонети № 61, 132 Франческо Петрарки, сонети № 66, 116, 130 Вільяма Шекспіра; вірш «Галерник» Луїса де Гонгора-і-Арготе, «Священні сонети» (19-й сонет «Щоб мучить мене…») Джонна Донна. 
    • Тека icon
      1. Додаток 1. Поділ лірики за структурою і способом організації матеріалу
      2. Додаток 2. Традиційний шкільний літературознавчий аналіз поетичного твору за алгоритмом
      3. Додаток 3. Фрагмент конспекту уроку із застосуванням алгоритму літературознавчого аналізу
      4. Додаток 4. Творчий підхід до аналізу поетичного твору: Конспекти уроків із вивчення давньогрецької лірики
  • Семінар 7. ПОЗАКЛАСНА РОБОТА ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

    • Позакласна робота з літератури — це застосування системи заходів (які проводяться в позаурочний час) із певною навчально-виховною метою, завданнями і науково-методичним забезпеченням.
    • Урок icon
      1. Організація і проведення уроків позакласного читання
      1.1. Позакласна робота як складова шкільного літературного курсу
      1.2. Позакласне читання
      1.3. Методика проведення уроків позакласного читання
      2. Сімейне читання
      3. Розвиток мовлення учнів у системі літературної освіти
    • Завдання icon
      Креативна вправа «Літературний кабінет»
      Користуючись візуальними он-/офлайн інструментами у вигляді презентації/майндмапи/інтерактивного плакату тощо (окремим файлом або посиланням на ресурс):
      1. Створіть модель кабінету, враховуючи при цьому його навчальну, виховну й естетичну функції.
      2. Сформулюйте назви стендів, постійних і змінних, та їхні рубрики.
      3. Розпишіть вміст шаф кабінету; доберіть висловлювання письменників, які, на вашу думку, корисно запам’ятати учням.
      Сервіси для створення візуалізацій: ThingLink, Draw.io, MindMaps, Prezi, Beautiful.ai, Adobe Spark, PowerPoint, Powtoon, Sparkol VideoScribe, Animaker, Canva, Venngage, Piktochart, Visme тощо
    • Тека icon
      1. Додаток 1. Плани-конспекти літературних екскурсій
      2. Додаток 2. Сімейне читання як спільна діяльність родини та бібліотеки
  • ІСПИТ. Тестові завдання

    • Тест icon
      Завдання 1-40 мають по чотири варіанти відповідей. У кожному завданні лише одна правильна відповідь (вага питання - 0,5 бала)
      Успіхів!!!
  • ЧИ КОРИСНИМ СТАВ ДЛЯ ВАС КУРС «МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ У ЗАКЛАДАХ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ»?