Семінар 7
Умови завершення
-
Організація і проведення уроків позакласного читання
1.1. Позакласна робота як складова шкільного літературного курсу
1.2. Позакласне читання
1.3. Методика проведення уроків позакласного читання
2. Сімейне читання
3. Розвиток мовлення учнів у системі літературної освіти
1. Організація і проведення уроків позакласного читання
Щоб підготувати людину духовно до самостійного життя, необхідно ввести її у світ книжок, оскільки школа стане справжнім осередком культури лише тоді, коли в ній будуть панувати чотири культи: культ Батьківщини, культ людини, культ книжки, культ рідного слова»
В. Сухомлинський
1.1. Позакласна робота як складова шкільного літературного курсу
Позакласна робота як складова шкільного літературного курсу успадкувала від нього ті самі принципи, вимоги і завдання, однак виконує і власні функції, а саме:
— підвищує інтерес учнів до світової літератури;
— надає допомогу під час підготовки до уроку або є його продовженням;
— допомагає глибше зрозуміти твір, що вивчається;
— розвиває творче мислення і грамотну мову;
— активізує інтереси і творчі можливості учнів;
— розширює світогляд школярів;
— задовольняє духовні потреби;
— допомагає ефективно використовувати дозвілля.
Позакласна робота з літератури відрізняється від класної безліччю своїх форм (див. Лекція 4. МЕТОДИ, ПРИЙОМИ І ВИДИ РОБІТ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ. ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ (§3. Позакласна робота із зарубіжної літератури)). Серед них: вечори, диспути, інтерв’ю (з письменниками, літературними героями та ін.), ігри, клуби, гуртки, лекторії, журнали, зустрічі (з письменниками, композиторами, артистами та ін.), літературні кафе, університети культури, читацькі конференції, олімпіади, відвідування виставок, кінофільмів з подальшим обговоренням, краєзнавство, екскурсії (зокрема й заочні) та ін.
Важливо зазначити, що форми позакласної роботи з літератури — не самоціль, вони можуть взаємодіяти з іншими наявними методичними формами. Наприклад, до засідання гуртка можна підготувати літературну газету, виставку, а на самому засіданні провести евристичну бесіду, диспут або літературну гру.
Кожна форма має свої методичні спектри ефективної реалізації. Наприклад, літературна гра може розвивати загальні вміння, необхідні для названих творчих професій і ролей, а саме:
Досвід позакласної роботи виявив і різні методичні аспекти шкільних гуртків, наприклад:
Головне завдання вчителя — залучити до позакласної роботи учнів за їхніми здібностями, допомогти розвивати їх, щоб школярі могли легко і правильно визначатися у своїх бажаннях, здійснити своє покликання. А зробити це й учителю, й учню допоможе звернення до книжки, до кращих творів світової літератури. Читання класичного роману — це банкет, гідний богів. Допомогти учням взяти в ньому участь — покликання вчителя.
Не вважатимемо себе і наших учнів зайвими на банкеті мудреців, визначимо на ньому і свої місця, і тоді відкриються нам безмежні можливості спілкування з прекрасними творіннями письменників, учених, істориків усіх часів і народів. Наші учні правильно оцінять свої здібності, їхнім очам відкриються нові невідомі горизонти.
1.2. Позакласне читання
Книга є джерелом духовного збагачення дитини. Видатний педагог Василь Олександрович Сухомлинський писав: "Основною з істин моєї педагогічної віри є безмежна віра у виховну силу книги. Школа - це насамперед книга ... Книга - це могутня зброя, без неї я був би німим; я не міг би сказати юному серцю і сотої частки того, що йому треба сказати і що я говорю. Розумна, натхненна книга нерідко вирішує долю людини. "
Книга виховує дитину, надає наснаги, допомагає жити, всебічно розвиває, примушує хвилюватися за своїх героїв, понурюватися у світ казок, фантазій, пригод, вона дає можливість стати її головним героєм та відчути на собі все вище сказане. Тому читання книжок в системі виховання сучасної української школи займає особливе місце.
Не одне десятиріччя видатні педагоги, вчені України та країн колишнього радянського союзу працюють над проблемами поліпшення уроків позакласного читання – розробляють методичні рекомендації до підготовки і проведення уроків позакласного читання та їх проведення, розробляють тематику занять.
Основною метою позакласного читання - формування в учнів стійкої потреби самостійного й осмисленого читання, формування потреби систематичного читання книг, спираючись на знання й навички. Досягти цієї мети можна лише на основі вироблення в школярів позитивного ставлення до читання за власною ініціативою.
У першому та другому класах молодших школярі спочатку треба навчити вірно та добре читати, методично вірно працювати з книжкою і доступним колом читання. Необхідно прищеплювати любов до самої книжки, до різних жанрів літератури (казки, байки, фольклор тощо), до рідної та зарубіжної літератури. Якщо за ці навчальні роки учнів навчити всьому цьому, то в них сформуються навички самостійної роботи з книжкою і можна вже сміливо переходити до наступних етапів навчання.
У третьому та четвертому класах вже постають завдання перед вчителем такі як: продовжувати формувати навички та потребу самостійно і свідомо вибирати й осмислено читати доступні дитячі книжки; розширювати читацькі уміння учнів, формувати тип правильної читацької діяльності. Відповідно до цих етапів вчителем мають бути розв’язанні завдання, які визначенні Державним стандартом України з курсу читання молодших класів, тобто програмою 1- 4 класів.
ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ – це поняття багатоскладове; це невід’ємна складова курсу читання у школі.
До позакласного читання входить:
- ознайомлення учнів із творами, рекомендованими програмою;
- розширене читання творів письменника, який вивчається за програмою, з метою поглибленого засвоєння його творчості й епохи, в яку він жив й творив. Цими двома видами позакласного читання керує вчитель, проводить їх відповідно до програми з літератури.
- стихійне самостійне читання. Воно менш за все кероване, а в такому читанні найяскравіше виявляються смаки читача, спрямованість зацікавлень особистості, внутрішній світ учнів.
Яке ж коло знань, умінь і навичок мають набути учні в процесі самостійної роботи з книжкою в основний період?
1) Знати окремих письменників і поетів та їх основні твори.
2) Знати елементи книги (обкладинка, корінець, сторінка, титульний аркуш, зміст, передмова, післямова, форзац). Важливо, щоб діти не тільки знали, а й уміли користуватися своїми знаннями – записували відомості про книжку з титульної сторінки на каталожну картку, читали б анотацію тощо.
3) Самостійно оцінювати прочитане, аргументувати свою думку.
4) Вміти орієнтуватися в бібліотеці за алфавітом або за каталожною карткою.
5) Вміти вибрати потрібний матеріал із тексту та із книжки.
6) Складати анотацію, відгук.
7) Вести, за бажанням, щоденник читача.
8) Вміти користуватися різними джерелами друкованої продукції (художніми та науково-популярними книжками, словниками, періодичними виданнями, енциклопедіями тощо).
9) Вміти висловлювати особисту думку про прочитане як усно, так і письмово.
1.3. Методика проведення уроків позакласного читання
Уроки позакласного читання мають проводитися за розкладом, бажано в один і той самий день тижня, їх обов’язково слід записувати в класний журнал. Мета подібних уроків різна.
Виділяють шість видів уроків :
-
урок позакласного читання за темою;
-
урок позакласного читання за автором;
-
урок позакласного читання за жанром;
-
урок позакласного читання за періодичною пресою;
-
урок зразкового читання;
-
урок знайомства з новинками художньої літератури.
Завдання позакласного читання - формувати стійку потребу систематично читати книжки, усвідомлювати, що читання - один із видів культурного та змістового проведення дозвілля, сприяє розвитку пізнавальних інтересів, усного мовлення. Крім того, прищеплюються читацькі уміння: учні вчаться вибирати дитячі книжки, ознайомлюються з художньою, науково - популярною літературою. У процесі спілкування з книгою школярі отримують естетичну насолоду, яка спонукає йти до бібліотеки по нову книжку. Основний метод уроків позакласного читання - метод читання-розгляду, який спрямований на розвиток уміння читати осмислено, бути під час читання терплячим та уважним, щоб зосередитися на змісті та взяти з книги все найцінніше. На основному етапі навчання самостійного читання застосовуються два типи уроків: основний та урок-звіт. У практиці поширена така структура основного типу уроків з позакласного читання:
- робота з виставою книжок, прочитаних до уроку;
- бесіда про авторів та їхні твори, що виносяться на обговорення;
- доповнення вчителем читацького досвіду учнів;
- завдання для самостійного читання.
Цілеспрямоване читання завжди є активним. Важливо при цьому допомагати усвідомлювати, що читанням необхідно насолоджуватися. Основний критерій читання - читай так, щоб нічого суттєвого не пропустити, головне - зрозуміти й осмислити те, що читаєш. Найефективнішою під час проведення основних уроків позакласного читання є фронтальна бесіда. Як правило, пізнавальними є уроки позакласного читання, коли учні читають твори одного автора.
У методиці позакласного читання виділяється 2 типи уроків – традиційний (основний) і нетрадиційний (урок-звіт, урок-екскурсія (див. Додаток 1), урок-КВК, інтегрований урок, урок з використанням між предметних зв’язків, інтерактивних методів, інноваційних технологій). Особливо велику роль відіграють нетрадиційні уроки з розвитку пізнавальної активності школярів. Тому що інтерес – позитивна емоція, яка, перетворюючись в емоційну рису, стає мотивацією навчання.
Інтерес – це емоція позитивного знаку, пов’язана з прагненням дізнатися, здобути нові знання, викликає активність, енергію, шліфує ясність та логічність думки. Саме тому, дії, мотивовані інтересом приємні для моїх учнів, бо вони – нові, творчі, оригінальні, викликають радість. Наслідок цього – бажання дізнатися, оволодіти знаннями, почуття впевненості у собі, задоволення своєю роботою. А при виникненні в учнів інтересу змінюється їх і мислитель на діяльність – вона тепер спрямована на певні, пов’язані з інтересом питання і предмети.
Крім, типу уроку, ще уроки позакласного читання поділяються за видами.
Існує 3 види уроків (за вченою-методистом Г.Ткачук):
-
жанровий – це вивчення творів певного жанру («У світі казки чарівної»);
-
тематичний – ознайомлення з творами різних авторів та жанрів, але об’єднаними однією темою («Брати наші менші»);
-
авторський – передбачає ознайомлення з творчістю одного автора (наприклад, урок на тему «Поезія Генріха Гайне»).
Окреме місце потрібно відвести типології уроків позакласного читання. Виділяють такі типи уроків:
-
Урок виразного читання окремих творів.
-
Обговорення одного твору.
-
Узагальнюючі або тематичні уроки.
-
Бібліотечні уроки або уроки культури читання.