Методика викладання зарубіжної літератури у ЗСО
Περιγραφή θέματος
-
-
-
Особлива роль літературної освіти. Проблеми літературної освіти у школі.
-
Методика викладання зарубіжної літератури як наука. Структуру методики викладання літератури. Специфічні методи дослідження в галузі методики.
-
Становлення методологічних основ та фундаментальних засад методики вивчення зарубіжної літератури.
Ключові поняття: шкільний предмет, навчальна дисципліна, предмет й об’єкт дослідження, методологічні основи і фундаментальні засади, специфіка предмета, законодавчі і нормативні документи.
-
-
-
Мірошниченко Л.Ф. Методика викладання світової літератури в середніх навчальних закладах : Підручник. Київ : Вища шк., 2007. 415 с.
-
Штейнбук Ф.М. Становлення методологічних основ та фундаментальних засад методики вивчення зарубіжної літератури : ЛЕКЦІЇ З КУРСУ „МЕТОДИКА ВИВЧЕННЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ”. Київ, 2018.
-
Волошина Н. Проблеми літературної освіти й поради Валерія Шевчука в програмотворенні.
-
-
-
-
Методи наукового дослідження в методиці викладання зарубіжної літератури
-
Зв’язки методики викладання зарубіжної літератури з іншими науками
-
Загальнодидактичні і специфічні принципи навчання зарубіжної літератури
Ключові поняття: методологія, статус предмета, націоналізація освіти, суміжні науки, законодавчі і нормативні документи.
-
-
Лекція 3. ПЛАНУВАННЯ Й ОРГАНІЗАЦІЯ ПРАЦІ ВЧИТЕЛЯ-СЛОВЕСНИКА, ЙОГО ПРОФЕСІЙНІ ЯКОСТІ. ТИПИ І СТРУКТУРА УРОКІВ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
-
-
Завдання літературної освіти.
-
Учитель світової літератури і професійні вимоги до нього.
-
Планування й організація праці словесника.
-
Урок світової літератури.
Ключові поняття: види планів, календарні, тематичні, календарно-тематичні, поурочні плани, структура уроку, вимоги до уроку, план-конспект уроку, типологія уроків, етапи підготовки до уроку.
-
-
Лекція 4. МЕТОДИ, ПРИЙОМИ І ВИДИ РОБІТ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ. ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ
-
-
-
Методологічні засади і типологія шкільного аналізу художнього твору
-
Методика визначення ідейно-, проблемно-тематичної основи твору
-
Послідовність розкриття образу-персонажа
-
Технологія засвоєння теоретико-літературознавчих понять та опрацювання літературно-критичних статей
-
Особливості вступних і методика проведення підсумкових уроків
Ключові поняття: підготовка до сприйняття художнього твору, читання твору, словникова роботи, види планів, підготовка до аналізу, аналіз твору, підсумки аналізу, творчі роботи, інтерпретація.
-
-
-
-
Особливості вивчення епічних творів
-
Особливості вивчення ліричних творів
-
Особливості вивчення драматичних творів
-
Специфіка аналізу міжродових жанрів
Ключові поняття: епічні, ліричні, драматичні твори, ознаки родів літератури, жанрові різновиди, особливості творів різних родів, загальні та специфічні етапи вивчення художнього твору, емоційно-образна своєрідність, інсценування, написання сценарію, творчі постановки.
-
-
-
Семінарське заняття 1. ШКІЛЬНИЙ КУРС ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ: КОНЦЕПЦІЯ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ, НАВЧАЛЬНІ ПРОГРАМИ, ПІДРУЧНИКИ, ПОСІБНИКИ
-
Завдання для самостійної роботи
Завдання для першої групи
(Іоанна Манькова, Шавіль Молчанов, Сергій Подгоренко, Аліна Тараненко, Анна Чупренюк, Джьоаши Чаші Латіша, Мбачану Ульріх Ерад, Маді Тагро Анге Абель)
Порівняти зміст шкільних програм із зарубіжної літератури для 11 класів рівня стандарту та профільного рівня
Подати відповідь у формі таблиці, наприклад
Рівень Стандарт
Рівень Профільний
Завдання для другої групи(Дар`я Рябуха, Вікторія Корольова, Анастасія Заїченко, Бакалаг Ба Тоуна Жан, Мамаду Саліу Баррі, Ндонг Бернард Бієнвеню, Нзукуе Нзукуе Жіслєн Пег)
Зіставити структуру шкільних програм із зарубіжної літератури для 10–11 класів рівня стандарту та профільного рівня
Подати відповідь у формі таблиці, наприклад
Рівень Стандарт
Рівень Профільний
Завдання для третьої групи(Дмитро Беш, Анастасія Варава, Катерина Варенцева, Тетяна Гріценко, Дар'я Громова, Стефан Джоунгуе, Джухассі Джука Карель Бландін, Оділджан Мавлянов)
Порівняти теоретико-літературні поняття, закладені в програми різних рівнів
Завдання для четвертої групи
(Жак Яннік Біолонг, Саунде Валері Ульрік, Валерій Джонг Тангунйі, Мусса Камара, Яннати Камара, Ндассо Кіфьо Пеланелль, Камара Мохамед Ламіне)
Зіставити списки для додаткового (самостійного) читання у шкільних програмах різних рівнів
Подати відповідь у формі таблиці, наприклад
Рівень Стандарт
Рівень Профільний
-
-
Завдання для самостійної роботи
Розробіть за зразком (див. Додаток 1. Схема календарно-тематичного плану) фрагмент календарно-тематичного плану за однією з визначених шкільною програмою тем.
Завдання для першої групи
(Жак Яннік Біолонг, Саунде Валері Ульрік, Валерій Джонг Тангунйі, Мусса Камара, Яннати Камара, Ндассо Кіфьо Пеланелль, Камара Мохамед Ламіне)
5 клас. Природа і людина (8 годин) (див. ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА_прог_5-9 кл._МОНУ_2015-2017)
Завдання для другої групи
(Дмитро Беш, Анастасія Варава, Катерина Варенцева, Тетяна Гріценко, Дар'я Громова, Стефан Джоунгуе, Джухассі Джука Карель Бландін, Оділджан Мавлянов)
6 клас. Людські стосунки (12 годин) (див. ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА_прог_5-9 кл._МОНУ_2015-2017)
Завдання для третьої групи
(Іоанна Манькова, Шавіль Молчанов, Сергій Подгоренко, Аліна Тараненко, Анна Чупренюк, Джьоаши Чаші Латіша, Мбачану Ульріх Ерад, Маді Тагро Анге Абель)
9 клас. Література XX–XXI ст. Життя, історія, культура (7 годин) (див. ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА_прог_5-9 кл._МОНУ_2015-2017)
Завдання для четвертої групи
(Дар`я Рябуха, Вікторія Корольова, Анастасія Заїченко, Бакалаг Ба Тоуна Жан, Мамаду Саліу Баррі, Ндонг Бернард Бієнвеню, Нзукуе Нзукуе Жіслєн Пегі)
11 клас. МОДЕРНІЗМ (6 год.) (див. ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА_прог_10-11 кл_рівень стандарту)
-
Завдання для самостійної роботи (ІНДЗ)
Використовуючи матеріали Семінарського заняття 2. ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ УЧИТЕЛЯ-СЛОВЕСНИКА (§2-3. Поурочний план і Переваги та недоліки компаративного вивчення художніх творів), а також Додатку 2. Фрагмент міжшкільного методичного об’єднання, розробіть план-конспект уроку з використанням елементів компаративного аналізу художніх творів
Завдання для першої групи
(Іоанна Манькова, Шавіль Молчанов, Сергій Подгоренко, Аліна Тараненко, Анна Чупренюк, Джьоаши Чаші Латіша, Мбачану Ульріх Ерад, Маді Тагро Анге Абель)
Спільне і відмінне в образах Пузиря з комедії І. Карпенка-Карого «Хазяїн» і Гобсека з повісті Оноре де Бальзака "Гобсек". З’ясувати на уроці спільну мету персонажів, подаючи їх у таблиці.
Гобсек Пузир
Цинік Бездушний
Людина «підла» Некультурний
Людина «мисляча» Жадібний
Філософ Справжній «хазяїн»
Завдання для другої групи
(Дар`я Рябуха, Вікторія Корольова, Анастасія Заїченко, Бакалаг Ба Тоуна Жан, Мамаду Саліу Баррі, Ндонг Бернард Бієнвеню, Нзукуе Нзукуе Жіслєн Пегі)
Компаративний аналіз поем Вергілія та І. Котляревського «Енеїда» (таблиця)
- Історія створення - Особливості форми, віршування
- Теми - Образи
- Художні особливості
Завдання для третьої групи
(Дмитро Беш, Анастасія Варава, Катерина Варенцева, Тетяна Гріценко, Дар'я Громова, Стефан Джоунгуе, Джухассі Джука Карель Бландін, Оділджан Мавлянов)
Казкове і реалістичне у творах Б.Харчука «Планетник» і А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц», схоже і відмінне в долях і характерах героїв (круги Венна)
Що в творах слід віднести до казкового, а що – до реалістичного?
Чим схожі головні герої - Планетник і Маленький принц? Що відмінного у їхніх характерах і долях?
Кого можна назвати вчителями головних героїв? Які життєві істини переймають від них Планетник і Маленький принц? Це реалістичні чи казкові постаті?
Який соціальний статус мають хлопчики?
Завдання для четвертої групи
(Жак Яннік Біолонг, Саунде Валері Ульрік, Валерій Джонг Тангунйі, Мусса Камара, Яннати Камара, Ндассо Кіфьо Пеланелль, Камара Мохамед Ламіне)
Спільне і відмінне у байці «Вовк і Ягня» Езопа, Л.Глібова, І.Крилова (використання методу творчого читання, бесіди)
-
Семінарське заняття 3. ЛІТЕРАТУРНИЙ РОЗВИТОК УЧНЯ-ЧИТАЧА. ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ МИСТЕЦТВА СЛОВА В ОСНОВНІЙ ТА СТАРШІЙ ШКОЛІ
-
-
Завдання для самостійної роботи (ІНДЗ)
Використовуючи матеріали Семінарського заняття 4. ШКІЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЕПІЧНОГО ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ «СЛІДОМ ЗА АВТОРОМ», а також Матеріали до Семінару 4 (Додатки 1 - 5), розробіть власний план-конспект уроку з вивчення будь-якого програмового епічного твору (5-7 класи) з використанням аналізу «слідом за автором». Дотримуйтесь принципу цілісності аналізу.
Завдання для першої (Іоанна Манькова, Шавіль Молчанов, Сергій Подгоренко, Аліна Тараненко, Анна Чупренюк, Джьоаши Чаші Латіша, Мбачану Ульріх Ерад, Маді Тагро Анге Абель) і третьої груп (Жак Яннік Біолонг, Саунде Валері Ульрік, Валерій Джонг Тангунйі, Мусса Камара, Яннати Камара, Ндассо Кіфьо Пеланелль, Камара Мохамед Ламіне) - реалізуйте в аналізі «слідом за автором» емоційний і пізнавальний аспекти (Див. Додаток 5)
Завдання для другої (Дар`я Рябуха, Вікторія Корольова, Анастасія Заїченко, Бакалаг Ба Тоуна Жан, Мамаду Саліу Баррі, Ндонг Бернард Бієнвеню, Нзукуе Нзукуе Жіслєн Пегі) і четвертої груп (Дмитро Беш, Анастасія Варава, Катерина Варенцева, Тетяна Гріценко, Дар'я Громова, Стефан Джоунгуе, Джухассі Джука Карель Бландін, Оділджан Мавлянов) - реалізуйте в аналізі «слідом за автором» розвивальний і виховний аспекти (Див. Додаток 4)
-
-
Додаток 1. Аналіз «услід за автором»
-
Додаток 2. Текстуальне експрес-опитування
-
Додаток 3. Використання технології розвитку критичного мислення під час аналізу «слідом за автором»
-
Додаток 4. Сценарій уроку за технологією розвитку критичного мислення із застосуванням аналізу «слідом за автором»1
-
Додаток 5. Сценарій уроку за технологією розвитку критичного мислення із застосуванням аналізу «слідом за автором»2
-
-
-
Використовуючи матеріали Семінарського заняття 5. ШКІЛЬНИЙ АНАЛІЗ ДРАМАТИЧНОГО ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ ПООБРАЗНИМ ШЛЯХОМ, а також Матеріали до Семінару 5 (Додатки 1 - 3), розробіть власний фрагмент пообразного аналізу драматичного твору (на власний вибір - список подається),
1) у якому продемонструйте роботу з художніми образами, які відіграють у творі допоміжну роль (образами-картинами природи або образами-речами або образами-символами).
Завдання для першої (Іоанна Манькова, Шавіль Молчанов, Сергій Подгоренко, Аліна Тараненко, Анна Чупренюк, Джьоаши Чаші Латіша, Мбачану Ульріх Ерад, Маді Тагро Анге Абель) і третьої груп (Жак Яннік Біолонг, Саунде Валері Ульрік, Валерій Джонг Тангунйі, Мусса Камара, Яннати Камара, Ндассо Кіфьо Пеланелль, Камара Мохамед Ламіне);
2) у якому продемонструйте прийоми аналізу зовнішнього образу-персонажу.
Завдання для другої групи (Дар`я Рябуха, Вікторія Корольова, Анастасія Заїченко, Бакалаг Ба Тоуна Жан, Мамаду Саліу Баррі, Ндонг Бернард Бієнвеню, Нзукуе Нзукуе Жіслєн Пегі);
3) у якому продемонструйте прийоми аналізу внутрішнього образу-персонажу
Завдання для четвертої групи (Дмитро Беш, Анастасія Варава, Катерина Варенцева, Тетяна Гріценко, Дар'я Громова, Стефан Джоунгуе, Джухассі Джука Карель Бландін, Оділджан Мавлянов)
Твори для аналізу
11 клас – п’єси «Гостина старої дами» Ф. Дюрренмата або «Носороги» Е. Йонеско
10 клас – трагедія «Гамлет» В. Шекспіра або драма-феєрія «Синій птах» М. Метерлінка
9 клас – п’єса «Ревізор» М.В. Гоголя або соціально-психологічна драма «Ляльковий дім» Генрік Ібсена або п’єса «Пігмаліон» Бернарда Шоу
8 клас – трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра або комедія «Міщанин-шляхтич» Мольєра
-
-
Використовуючи матеріали Семінарського заняття 6. ШКІЛЬНИЙ АНАЛІЗ ЛІРИЧНОГО ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ ПРОБЛЕМНО-ТЕМАТИЧНИМ ШЛЯХОМ, а також Матеріали до Семінару 6 (Додатки 1 - 4), розробіть власний план-конспект уроку із застосуванням проблемно-тематичного аналізу поетичного твору (з використанням елементів запропонованого алгоритму) (на власний вибір - список подається):
1) від визначення проблеми до проблемних запитань
Завдання для першої групи (Жак Яннік Біолонг, Саунде Валері Ульрік, Валерій Джонг Тангунйі, Мусса Камара, Яннати Камара, Ндассо Кіфьо Пеланелль, Камара Мохамед Ламіне);
2) від проблемних запитань до проблемної ситуації
Завдання для другої групи (Дмитро Беш, Анастасія Варава, Катерина Варенцева, Тетяна Гріценко, Дар'я Громова, Стефан Джоунгуе, Джухассі Джука Карель Бландін, Оділджан Мавлянов);
3) від проблемної ситуації до проблемних завдань
Завдання для третьої групи (Дар`я Рябуха, Вікторія Корольова, Анастасія Заїченко, Бакалаг Ба Тоуна Жан, Мамаду Саліу Баррі, Ндонг Бернард Бієнвеню, Нзукуе Нзукуе Жіслєн Пегі);
4) від проблемних завдань до пошукової роботи, спрямованої на виявлення напрямів розв’язання визначених проблем
Завдання для четвертої групи (Іоанна Манькова, Шавіль Молчанов, Сергій Подгоренко, Аліна Тараненко, Анна Чупренюк, Джьоаши Чаші Латіша, Мбачану Ульріх Ерад, Маді Тагро Анге Абель)
ТВОРИ ДЛЯ АНАЛІЗУ
11 КЛАС - поезії «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо» Ґійома Аполлінера; поезії «Згаси мій зір…», «Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея» Райнера Марії Рільке; поезії «Про царівну Місяцівну», «Гітара» Федеріко Ґарсіа Лорки; поезія «Незнайома» О.О. Блока; вірші і поема «Реквієм» А.А. Ахматової; поезії «А ви могли б?..», «Послухайте!», «Борг Україні» В.В.Маяковського; поезії «Гамлет», «У всьому хочу я дійти...», «Зимова ніч» Б.Л.Пастернака.
10 КЛАС - збірка «Листя трави» Волта Вітмена; збірка «Квіти зла» («Альбатрос», «Відповідності», «Вечорова гармонія») Шарля Бодлера; поезії «Поетичне мистецтво», «Осіння пісня» Поля Верлена; поезії «Голосівки», «Моя циганерія» Артюра Рембо.
9 КЛАС - поезії «Вільшаний король», «Травнева пісня», «Прометей» Йоганна Вольфганга Ґете; «До радості» Йоганна Крістофа Фрідріха Шиллера; «Книга пісень» («На півночі кедр одинокий…», «Не знаю, що стало зо мною…», «Коли розлучаються двоє…») Генріха Гейне; поезії «Хотів би жити знов у горах…», «Мій дух як ніч…» Джорджа Ноела Гордона Байрона; лірика («До А. П. Керн» («Я пам’ятаю мить чудову…»), «Я вас кохав…», «Я пам’ятник собі поставив незотлінний…») О.С.Пушкіна; лірика («Сосна», «І нудно і сумно…», «На дорогу йду я в самотині…») М.Ю.Лермонтова.
8 КЛАС - елегія «Добре вмирати тому…» Тіртея; поезії «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…) Сапфо; поезія «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…») Квінта Горація Флакка; «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)) Публія Овідія Назона; «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори», «Сосна біля південної галереї» Лі Бо; «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид», «Подорожуючи, вночі описую почуття» Ду Фу; Рубаї Омара Хайяма; сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…») Аліг’єрі Данте, сонети № 61, 132 Франческо Петрарки, сонети № 66, 116, 130 Вільяма Шекспіра; вірш «Галерник» Луїса де Гонгора-і-Арготе, «Священні сонети» (19-й сонет «Щоб мучить мене…»)