Методологія та організація наукових досліджень
Topic outline
-
ΚΑΛΩΣ ΩΡΙΣΑΤΕ!
Курс "Методологія та організація наукових досліджень" призначений для студентів ОС "Магістр" І року навчання, спеціальності "Переклад (новогрецька)", відповідає 1 кредиту (30 годин).
Мета курсу - оволодіння теоретичними знаннями з питань методології наукових досліджень, формування навичок постановки наукових задач і їх вирішення на теоретичному і емпіричному рівнях; формування вміння організовувати дослідницьку діяльність.
Курс розрахований на 14 тижнів навчання, де 13 тиждень - захист самостійних робіт студентів, 14 тиждень - захист індивідуального навчально-дослідного завдання, залік.
-
-
Поняття наукового дослідження та вимоги до нього
Мета заняття: ознайомитися із закономірностями функціонування та розвитку науки; виокремити основні ознаки та характеристики наукового дослідження, особливості його структури; охарактеризувати основні види наукових досліджень; визначити відмінності та спільні риси емпіричних та теоретичних досліджень.
-
Поняття методології наукових досліджень та її види
Мета заняття: порівняти зміст понять «метод» та «методологія»; визначити завдання методології, її різновиди та структурні елементи; охарактеризувати загальнонаукові принципи дослідження: історичний, термінологічний, функціональний, системний, інформаційний, культурологічний, пізнавальний (або когнітивний); навести приклади застосування цих принципів (див. автореферати дисертацій).
-
Теоретичні та емпіричні методи наукового дослідження
Мета заняття: визначити сутність теоретичних методів наукового дослідження; з’ясувати послідовність проведення теоретичних досліджень та порядок використання методів при їх здійсненні; охарактеризувати основні теоретичні методи наукового дослідження: аналізу та синтезу, індукції та дедукції, порівняння, формалізації, абстрагування та моделювання; виокремити сутність емпіричних методів наукового дослідження: вимірювання, порівняння, узагальнення, опитування, опитування-інтерв’ю, анкетні опитування, бесіда, рейтинг, експертна оцінка, метод колективних експертних оцінок, метод «мозкового штурму», морфологічний метод аналізу, метод асоціацій та аналогій.
-
Методи лінгвістичних досліджень
Мета заняття: надати стислу характеристику основних методів лінгвістичних досліджень: описовий, зіставний, порівняльно-історичний, методи дистрибутивного, трансформаційного, словотвірного, концептуального, лінгвокультурологічного аналізу, метод фразеологічної ідентифікації й фразеологічного опису, метод кількісного підрахунку; навести приклади застосування цих методів із вказанням мети застосування (див. автореферати дисертацій).
-
Форми відображення результатів наукових досліджень
Мета заняття: з’ясувати форми викладу матеріалів дослідження; охарактеризувати функції наукових публікацій; навести форми висвітлення підсумків наукової роботи; визначити особливості усної передачі інформації про наукові результати.
-
Сутність та складові планування наукової діяльності
Мета заняття: скласти план-проспект наукового дослідження; сформулювати тему дослідження, визначити ступінь розроблення проблеми, обґрунтовувати обраний напрям; сформулювати мету дослідження, його загальні та конкретні завдання, об'єкт, предмет; обрати методи дослідження; скласти календарний план роботи.
-
Організація науково-дослідної роботи магістрів
Мета заняття: з’ясувати види та форми науково-дослідної роботи магістрів; скласти індивідуальний план роботи магістранта; розробити календарний план виконання випускної науково-кваліфікаційної роботи; скласти план впровадження результатів наукових досліджень.
-
Інформаційне забезпечення наукових досліджень
Мета заняття: охарактеризувати інформаційний підхід у методології пізнання; упорядкувати вимоги до наукових видань: автореферат, дисертації, препринт, збірник наукових праць, матеріали наукової конференції, тези доповідей наукової конференції, науково-популярне видання; визначити етапи збирання, обробки та інтерпретації інформації.
-
Оформлення результатів наукових досліджень
та їх упровадження у практику
Мета заняття: систематизувати результати дослідження за їх змістом: докази гіпотези, висновки та рекомендації, науковий експеримент, коригування попередніх пропозицій, літературний огляд дослідження; зіставити (порівняти) викладення висновків та рекомендацій у формі реферату, наукової статті, тез доповіді, звіту про виконану науково-дослідну роботу, курсової, випускної магістерської роботи.
-
Наукова стаття
Мета заняття: класифікувати наукові статті за видами; продемонструвати приклади вимог до публікації статті у вітчизняних та закордонних наукових збірках; визначити структуру наукової статті; навести та унаочнити у таблицю мовні звороти та кліше, притаманні кожному структурному елементу тексту наукової статті.
-
Структура магістерського дослідження
Мета заняття: визначити особливості праці над магістерським дослідженням (МД) порівняно з іншими видами науково-дослідницьких робіт; скласти зміст власного МД; укласти вступ МД з урахуванням його структурних елементів; навести приклади оформлення списку використаних джерел до власного МД, спираючись на приклади оформлення бібліографічного опису у списку джерел (Бюлетень ВАК України №5, 2009. Форма 23); сформулювати зміст та принципи оформлення додатків.
-
Захист результатів магістерського дослідження
Мета заняття: навести елементи композиційно-логічної будови усної наукової доповіді (виступу); класифікувати принципи розроблення, критерії оцінювання та визначення якості електронних презентацій; підготувати презентацію наукового виступу за етапами: концептуальне проектування (сформулювати концепцію, образ продукту, визначити його структуру, змістову спрямованість, мету), безпосереднє проектування (створити заготовок слайдів, текстових фрагментів, графічних об’єктів та наповнити їх змістом); укласти скріпт-сценарій електронної презентації.
-
Самостійна робота студентів
Мета заняття: захист 7 самостійних робіт, зміст яких, методика виконання та критерії оцінювання подані у методичних вказівках до виконання самостійної роботи студентів з дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень».
-
Індивідуальне навчально-дослідне завдання
Мета заняття: захист ІНДЗ, зміст яких, методика виконання та критерії оцінювання подані у методичних вказівках до виконання індивідуального навчально-дослідного завдання з дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень».