Основні поняття курсу
Completion requirements
Browse the glossary using this index
Special | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | ALL
“ |
---|
“Круглий стіл”передача дискусійного характеру, побудована на зіткненні точок зору, протилежності поглядів. | |
“Новини одним рядком” (англ. – headlines)анонсування випусків новин, в яких дуже коротко розповідається про найголовніші або інтригуючі події. | |
А |
---|
Автортой, хто написав будь-яку працю, твір, лист і т. ін., або розробив якийсь план, проект і т. ін. | |
Авторствоналежність твору, проекту і т. ін. певному авторові. | |
Адміністраторпрацівник галузевої редакції чи об’єднання на телебаченні, який допомагає редакторові й режисерові в організації творчого процесу та виконує їх різноманітні доручення. | |
Адресантвідправник (комунікатор) інформаційного звернення, замовник програми. | |
Адресатспоживач інформаційної продукції, читач, слухач, глядач, відвідувач лекцій, виставок, конкретний одержувач. | |
Активний програмний час (прайм-тайм)проміжок часу, коли активність радіослухачів є найвищою. | |
Анфасвигляд обличчя, предмета прямо, спереду. | |
Апаратначастина апаратно-студійного блоку, приміщення для техніки, що забезпечує процес створення і випуску в ефір телепередачі. | |
Апаратна мoнтажнаприміщення з обладнанням для звукового монтажу радіопередач, яке є частиною апаратно-студійного блоку, або розташовується автономно. | |
Апаратно-студійний комплекс (АСК)група апаратно-студійних блоків чи радіостудій з монтажними апаратними, об’єднаних у єдину технологічну систему за допомогою комутаційного центру – центральної апаратної. | |
АРТУавтомобільна репортажна телевізійна установка, що дає змогу вести репортажі, супроводжуючи об’єкт. | |
Асистентпрацівник на телебаченні, який допомагає основному спеціалістові виконувати творчу роботу. А. є, зокрема, при режисерах, звукорежисерах, операторах. | |
Асоціативний монтажпаралельне компонування кадрів, що виявляє внутрішні зв’язки між ними, викликаючи у глядача певну асоціацію. | |
Аудиторіязбірна назва телеглядачів, яким адресуються програми. | |
Аудиторія потенційнаймовірне коло радіослухачів, на яких розрахований радіомовний канал, програма, рубрика, а також окремі матеріали. А. п. містить у собі і цільову аудиторію. Вона визначається за територіальним (наприклад, для районної радіостанції – усе населення району, здатне приймати її програми) й іншими (демографічним, соціально-демографічним, психологічним, соціально-психологічним) принципами. | |
Аудиторна динаміка1. Зміни у складі та чисельності радіоаудиторії, переключення її з однієї на іншу програми, виключення з процесу комунікації під час передачі. 2. Визначення зміни у складі і чисельності аудиторії. | |
Аудіовізуальна інформаціязорова інформація, що супроводжується звуком. | |
Аудіовізуальний твіртвір, який складається з набору пов’язаних між собою зображень, що створюють відчуття руху, із супровідним звучанням або без нього, який можна бачити, а за наявності супровідного звучання – чути. До А. т. належать кінематографічні та інші твори, виражені засобами, аналогічними кінематографії, – такі, як телевізійні та інші способи фіксації зображень із супровідним звучанням на магнітних плівках, платівках, дисках тощо. | |
Б |
---|
Багатосерійний телефільмпризначена для показу по телебаченню кіно- чи відеострічка, що складається з трьох чи більше серій. | |
Бед (англ. bed – ліжко)музична кінцівка (“хвіст пісні”) без вокального виконання, на тлі якого робиться “back-announce” (оголошується виконавець, назва пісні та інша інформація). | |
Бекмузична звукова підложка під новини, рубрики, прогноз погоди. | |
Бесідапередача на професійну тему, що має форму монологічного виступу перед телекамерою. Відзначається природністю перебігу розмови, жвавістю викладу, адресуванням певній аудиторії. | |
Блендипристрої на передній частині об’єктива, що захищають його від світлового проміння. | |
Блок1. комплексна теле- , радіопередача, в ході якої за значний часовий відрізок виходять в ефір матеріали тематично пов’язані між собою і спільної спрямованості. Практикують Б. з фіксованою періодичністю. Внутрішній зв’язок блоку здійснюється ведучим радіопрограми. Тривалість Б. коливається від однієї до чотирьох годин залежно від тематики чи соціальної орієнтації передачі на певну частину радіоаудиторії. 2. Програми, присвячені певним подіям (річницям) об’єктам тощо. Щотижневі Б. адресують великим соціальним групам: автомобілістам, пенсіонерам, домогосподаркам, воїнам тощо. | |
Бобінакотушка, що використовується на телебаченні для намотування кінострічки. | |
Бутафоріяімітовані предмети павільйонної обстановки, що використовуються з декоративною метою. | |
В |
---|
Ведучийжурналіст, який веде телепередачу. Його функції визначаються специфікою і різноманітністю передач. Розрізняють такі амплуа тележурналіста-ведучого: репортер, інтерв’юер, ведучий новин, оглядач, коментатор, модератор, шоу-мен. | |
Вигородкателевізійна декорація, на фоні якої відбувається дія. | |
Виконавецьактор (театру, кіно тощо), співак, музикант, диригент, танцюрист або інша особа, яка виконує роль, співає, читає, декламує, грає на музичному інструменті чи будь-яким іншим способом виконує твори літератури або мистецтва, включаючи твори фольклору, а також інші особи, які займаються такою самою творчою діяльністю, в тому числі виконують циркові, естрадні, лялькові номери. | |
Випусковийпрацівник телебачення, який, керуючись програмою на день, забезпечує трансляцію, контролює мовлення, підтримуючи тісний контакт з дикторами, режисерами, звукорежисерами, апаратними групами. | |
Виступ у кадріодна із поширених телевізійних форм, де головною особою є оповідач – безпосередній носій інформації. Це, як правило, державний чи політичний діяч, вчений, письменник тощо. | |
Від’їздплавне віддалення в кадрі від об’єкта, поступове зменшення масштабу його зображення без порушення різкості; здійснюється за допомогою трансфокатора. | |
Відбивкакоротка музична фраза між частинами передачі. Найпоширеніша форма аудіовізуальної телеінформації, запозичена в документальному кінематографі і певним чином трансформована відповідно до специфіки телебачення. | |
Відеозаписзапис на феромагнітну плівку зображення і звуку. Такий спосіб широко використовується для фіксації телепередачі або матеріалу до неї з подальшим відтворенням в ефірі чи під час монтажу. | |
Відеокамераелектронний апарат, призначений для синхронної зйомки аудіовізуальних матеріалів. | |
Відеомагнітофоншироко використовуваний на телебаченні електронний апарат для записування на феромагнітну плівку і наступного відтворення з неї аудіовізуальних матеріалів. | |
Відеооператортворчий працівник телебачення, який забезпечує зйомку відеоматеріалів. | |
Вікториназмагання, в ході якого учасникам треба дати відповідь на різноманітні запитання та завдання, щоб засвідчити свої знання у певній галузі людської діяльності чи виявити свій загальний культурний рівень. | |
Вузівське і шкільне телебаченняце галузь мовлення в середніх і вищих навчальних закладах, що використовує засоби телемовлення в навчально-освітніх цілях: організовує та включає до програми навчальні лекції, уроки, доповіді, пізнавальні програми, освітньо-виховні програми, а також програми розважального і музичного характеру, чим прискорює і полегшує засвоєння матеріалу. Працюючи на В. і. ш. т., опановують основи журналістики майбутні працівники електронних ЗМІ. Редакції цих телестудій, як правило, формуються на громадських засадах зі школярів і студентів під керівництвом викладачів. Вузівське телебачення є початковою виробничою базою для закріплення теоретичних знань і вироблення у студентів практичних фахових навичок. | |
Г |
---|
Гачоканонсування програми з метою утримання глядача на певному телеканалі протягом певного періоду. Якщо ведучому необхідно перервати програму на якийсь відрізок часу (наприклад, новини, реклама), то необхідно докласти чималих зусиль, щоб заінтригувати слухача, утримати від бажання переключитися на іншу хвилю. | |
Д |
---|
Джинглдив: відбивка. | |
Дикторпрацівник телебачення, який читає перед мікрофоном і телекамерою підготовлені до ефіру тексти. | |
Дикторська групавиробничо-творча ланка у структурі телебачення. | |
Диктофонпортативний апарат для звукозапису, призначений головним чином для фіксації людської мови. Використовується, як правило, при інтерв’ю, в окремих випадках – для ведення репортажу, якщо під час події журналіст може вільно переміщатися, щоб сконцентрувати увагу аудиторії на виступі конкретної людини чи конкретної звукової деталі. Основна відмінність від магнітофона – наявність пристроїв, що полегшують розшифровку, перенесення на папір записаної на магнітну стрічку інформації (дистанційне керування, можливість уповільнення або збільшення швидкості тощо). | |
Дикціяманера вимовляти звуки, склади, слова і фрази. | |
Діалогформа мовленнєвої організації твору; розмова двох або кількох дійових осіб. | |
Документальний фільмкінематографічний чи телевізійний твір, що відображає дійсні життєві факти, події, явища. На відміну від ігрового, в документальному фільмі не залучають до участі акторів, не використовують декорацій. | |
Досьєпапка з матеріалами, документами, що зібрані з певної тематики, проблеми або питання, що цікавить журналіста. | |
Е |
---|
Екранізаціявтілення на екрані сценічного чи літературно-художнього твору специфічними засобами телебачення. | |
Експромтвиступ без попередньої підготовки, якого часто вимагає специфіка тележурналістики. | |
Ефект присутностістворення за допомогою виражальних засобів телебачення зримої картини у слухача, що дає йому змогу ніби знаходитися на місці події. Е. п. є неодмінною якістю телерепортажу. | |
Ефірнавколишнє середовище, в якому електромагнітні хвилі поширюють сигнали телевізійного зображення і звуку. | |
Ефірне мовленняпоширення радіо- і телевізійних передач через ефір за допомогою радіостанцій і приймальних пристроїв колективного чи індивідуального користування. В Україні Е. м. почало розвиватися у 1924 році. | |
Ефірний часчас, впродовж якого певна телестудія передає свої програми самостійно або в співпраці з мережною студією. | |
Ж |
---|
Жаргонштучна мова, прийнята лише в певному колі людей, пов’язаних спільними цілями або інтересами. Ж. становлять спеціально підібрані поняття і терміни, слова і звороти мовлення. У відкритих групах (наприклад, молодь) Ж. (сленг) – це “колективна гра”. В замкнених колах Ж. – сигналом, що розпізнає “своїх” і “чужих”, а іноді – засіб конспірації. Іноді цей термін використовують на позначення викривленої мови. | |
Жаргонізмислова або вирази, які використовують в мові певні соціальні або професійні групи людей як спосіб характеристики або самохарактеристики в програмах для молоді, різноманітних шоу, розрахованих на певні кола людей. Зловживання Ж. призводить до засмічення української мови. | |
Живий голосрозповідь, записана репортером на плівку та що включена в радіо- чи телепередачу. | |
Журавельвикористовуваний у студійному павільйоні рухомий штатив, що має подібну до колодязного журавля довгу жердину з мікрофоном на кінці. | |
Журналістпрофесійний літератор, постійний співробітник, штатний працівник періодичного видання, інформаційного органу, редакції радіомовлення або студії телебачення, організатор творчого процесу. | |
Журналістська майстерністьпрофесіональне вміння автора реалістично відображати дійсність у різноманітних журналістських формах і публіцистичних жанрах. | |
З |
---|
Загальний планмасштабність телепоказу (зйомки), що дає в кадрі зображення великого розміру. | |
Задній плану радіомовленні чи на телебаченні так називають музику, або шумові ефекти, що супроводжують передачу. Створює фон, завдяки якому діалог набуває чіткості і більшої виразності, емоційної довершеності. | |
Закадровий тексттекст, що супроводжує відеокадри на екрані. | |
Зарисовкамала форма нарису, що використовується, зокрема, в тележурналістиці. | |
Заставкаемблема телевізійної передачі, а також заповнення паузи в ефірі. | |
Звукова доріжкаділянка рухомого носія (кіноплівки, магнітної плівки, диска, грамплатівки), на якій зафіксовані звукові коливання. | |
Звукове оформленнярізноманітний звуковий матеріал (шуми, акустичні звуки, музика), який у телепередачі доповнює текст, надає йому більшої виразності, емоційності. | |
Звуковий ефектнадання звучанню радіо- чи телепередачі своєрідних особливостей – імітації. Досягається за допомогою реверберації, відтворення звуку у зворотному порядку, регулювання швидкості, спотворення звуку, фільтрації. | |
Звуковий образсукупність звукових (мовних, музичних, шумових) елементів, що створюють за допомогою асоціацій в узагальненому вигляді уявлення про матеріальний об’єкт, явище, історичну подію, характер людини. Поняття про З. о. у науці про журналістику розроблене в 70-х рр. як результат осмислення особливостей функціонування різних виражальних засобів радіожурналістики. У його образі всі елементи рівнозначні, тому що можуть мати понятійне, сюжетне і естетичне навантаження для вираження реальної дійсності. Пошук оптимального поєднання цих елементів у кожному конкретному випадку і становить суть творчості радіожурналіста, що прагне досягти найбільш дохідливої і виразної форми для передачі своїх думок і життєвих спостережень. З. о. є частиною ідейно-естетичного оформлення телевізійної передачі чи кінофільму. У цьому випадку він існує в структурі матеріалу як частина загального зображувального комплексу художніх засобів чи як автономний компонент для поглиблення тієї чи іншої авторської думки, безпосередньо не пов’язаної із сюжетом, вираженим пластичними засобами. | |
Звуковирішення телепередачівикористання комплексу виражальних засобів телебачення, в якому зберігається головна роль слова, але музика і шуми виконують не додаткову, ілюстративну, а сюжетну функцію і можуть у структурі передачі заміняти людське мовлення для позначення часу і місця дії, переміщення дії в часі і просторі, вираження емоційного характеру описуваних подій і психологічного стану його учасників чи самого журналіста. | |
Звукозаписпроцес, за допомогою якого сигнали звукової інформації, впливаючи на магнітну плівку, платівку, диск, дискету тощо, змінюють його кількісні і якісні характеристики з метою збереження в ньому звукової інформації і наступного її відтворення. Розрізняють два види З.: монофонічний, що майже не містить інформації про просторове розташування джерел звукового сигналу під час запису, і стереофонічний, який містить інформацію про просторове розташування джерел звукового сигналу під час запису. | |
Звукооператортехнічний працівник, який здійснює передачу в ефір музики, звуків, шумів, забезпечує необхідну якість звукозапису. | |
Звукорежисертворчий працівник, який забезпечує музичне і звукове оформлення передачі. | |
Зйомкатворча робота знімальної групи над втіленням сценарію чи сценарного плану, що завершується фіксацією на плівці звуко-зорового матеріалу. | |
Зоровий рядописова частина сценарію, в якій висловлено зорове бачення матеріалу. | |
І |
---|
Ігровий фейлетонрізновид телефейлетону, у якому на відміну від документально-хронікального фейлетону, ролі виконують актори. До цієї форми вдаються, коли бракує конкретних документів. | |
Іміджрепутація радіостанції, реноме, ім’я (єдність уявлень та вражень, що їх певна група осіб пов’язує з предметом, особою, програмою, радіостанцією). Вперше був запроваджений 1955 р. Гарднером і Леві, які стверджували, що спосіб, за допомогою якого марка чи товар доведені до свідомості покупця має вирішальне значення для окремої покупки. Комунікатор намагається створити однаковий І. у всіх споживачів (навіть у всього суспільства), хоч це практично неможливо. Сучасний маркетинг зорієнтований на створення уявлень про товари (послуги) чи марку, котрі б збігалися зі смаками перспективних цільових груп, тобто використовує багатокомпонентність іміджу і намагається спрофілювати його. І. може бути перебільшеним, хибним, брехливим. | |
Іміджева асоціаціяголос людини, специфічна мелодія, шумові ефекти, що викликають у глядача асоціації з певним телеканалом, програмою, вікториною, шоу, новинами тощо. За допомогою І. а. створюється певний образ телеканалу. | |
Імпровізаціяособливий вид творчості, який здійснюється без ґрунтовної попередньої підготовки. І. як характер дії та спосіб розгортання авторської думки широко застосовується на телебаченні, і це надає передачам природності, внутрішньої динамічності, більшої переконливості. Імпровізаційна телепередача не передбачає створення детального сценарію чи заздалегідь написаного її учасниками тексту. Проте вона, як правило, має сценарний план, вимагає своєрідної проби – ознайомлення учасників зі студійною обстановкою, в якій їм доведеться виступати. Режисер може повідомити про творчий задум, але коли передача йтиме в ефір, вона фактично творитиметься “заново”. Найчастіше І. використовується в інтерактивних, прямоефірних програмах, в яких глядач бере безпосередню участь за допомогою телефонного, пейджингового, модемного, факсимільного зв’язку. | |
Інсценуванняпереробка друкованого белетристичного (художнього) або науково-популярного твору на драматургічний, ігровий з метою показу його по телебаченню. | |
Інтер’єрскладова частина декорацій, що повинна відповідати ідеї твору, підсилювати звучання передачі. | |
Інтерв’юзаписана або прямоефірна розмова журналіста з компетентною особою. | |
Інтерв’юванняпроцес бесіди журналіста з особою. | |
Інтерв’юержурналіст, який бере інтерв’ю. | |
Інтонаціясукупність ритміко-мелодійних засобів вимови, що додають мові різноманітних відтінків, роблять її питальною, окличною або розповідною. У радіомовленні вона вказує на ставлення ведучого до передаваного змісту, сприяє виразності викладу мікрофонного матеріалу, надає текстові своєрідного забарвлення. | |
Інформаційне телемовленнясистема телепередач, підготовку яких здійснюють різні редакційні підрозділи з метою оперативного й об’єктивного інформування населення про найбільш важливі і цікаві події в країні і за її межами. Значну частину І. т. становлять програми прямого ефіру – трансляції і репортажі з місця події, що синхронно відбивають його розвиток. Найважливіша умова ефективності інформаційного телемовлення – оперативність, тому що відповідно до законів соціальної психології і психології сприйняття суспільна думка щодо того чи іншого соціально значимого факту формується насамперед на базі першого його тлумачення ЗМІ. До найбільш поширених жанрів І. м. належать: репортаж, інтерв’ю, звіт, виступ, коментар тощо. | |
Інформаційний привідпідстава, причина подачі журналістського матеріалу по телебаченню. | |
Інформаційні жанриусне повідомлення, відеосюжет, звіт, інтерв’ю, репортаж, огляд, коментар (інформаційний різновид). | |
К |
---|
Кадрчастина, знята одним “поглядом” камери, тобто під час безперервної роботи камери до моменту її ввімкнення. Це поняття охоплює ще одна ознака – тривалість, тобто час перебування зображення на екрані. К. називають також частину фільму (чи телепередачі), зняту “одним поглядом” камери, тобто під час безупинної роботи камери, іншими словами – у відрізок часу від початку до кінця руху плівки в кінокамері (чи у відрізок часу від моменту включення телекамери в ефір і до моменту її відключення від ефіру). Теоретики екранного мистецтва називають К. найменшою одиницею образотворчого ряду. | |
Кадруванняспосіб створення телевізійного кадру, що дає можливість акцентувати увагу глядача на певних об’єктах і їх деталях. | |
Канал мовленнясукупність технічних засобів з частотними присвоєннями, призначених для трансляції телепередач. | |
Касетапристрій у вигляді закритого пластмасового футляра, призначений для розміщення в ньому котушки, осердя, носія магнітного запису і деяких допоміжних пристосувань. Використовується як носій відео- і звукової інформації. Переваги К. порівняно з іншими пристроями для збереження і використання магнітної стрічки (котушками, рулонами тощо) – захищеність стрічки від випадкових ушкоджень, компактність, простота експлуатації і зручність зберігання. | |
Кінескопзастосовувана у телевізорі приймальна електронно-променева трубка. | |
Коментартлумачення і критичні зауваження стосовно чого-небудь, наприклад, К. науковця або журналіста. | |
Коментаторжурналіст або фахівець в іншій галузі, який виступає по телебаченню з коментарями. | |
Композиціяпобудова твору, система зв’язку його складових, їх взаємозумовленості і співвіднесеності. Незалежно від обсягу, кожний словесний твір будується за законами пропорцій, діалектичного зв’язку компонентів і становить складне ціле. Структура будь-якого журналістського твору залежить від специфіки матеріалу, творчого завдання і таланту автора. Щоб К. була справжнім засобом реалізації творчого задуму, журналіст повинен продумати початок твору і його закінчення, подбати про те, який епізод чи факт поставити в центрі уваги слухача, зважити на мовностилістичні засоби зв’язку усіх складових виступу. | |
Контражурспосіб зйомки, коли об’єкт перебуває між камерою і джерелом світла. | |
Контроль ефірузапис телепередачі з метою оцінювання якості підготовки матеріалу і передачі в цілому. | |
Кореспондентський пункт (корпункт)структурна ланка телеорганізації, місце перебування кореспондента телебачення. | |
Космобаченнясистема телевізійного зв’язку з космосом. | |
Котирування програмипоказник популярності програми, процент відбору телеглядачів, що дивляться її у певний час. | |
Крупний планмасштабність телепоказу (зйомки), що дає найбільше зображення в кадрі (наприклад, голова або тільки очі людини). | |
Л |
---|
Лідвступний абзац, яким відкривається текст публікації; він виконує функцію заспіву або зачину. На телебаченні лідова система подачі інформації використовується у випусках новин: на початку ведучий коротко розповідає про найважливіші події у світі, країні або місті за останню годину. Іноді Л. формують так, щоб зацікавити й затримати глядача біля екрана протягом тривалого часу. | |
Літературний записповний виклад сценарію передачі, що може здійснюватися після її відеозапису. | |
Літературний концертодин із видів телеконцерту, що має форму художнього читання літературних творів або уривків із них. | |
Літературний портретвид передачі, що розкриває творче обличчя письменника. | |
Літературний рядправа частина тексту телевізійного або кіносценарію, в якому зафіксоване те, що буде передаватися голосом. Важливими якостями літературного ряду є глибокий зміст і точна відповідність зоровому ряду: все, що відбувається на екрані має супроводжуватися текстом, який роз’яснює зображення або розкриває його зміст. | |
Літературний театродин із видів телеспектаклю, що поєднує елементи сценічної дії та авторської розповіді, телевізійними засобами розкриває зміст художнього твору. Центральною дійовою особою в Л. т. є ведучий-оповідач. | |
Ліцензіяписьмовий дозвіл компетентного органу, що дає право на користування каналом мовлення. | |
Локальна передачапередача, що підготовлена місцевою програмою мовлення (без участі мережі). | |
М |
---|
Магнітна плівкастрічка з тонким магніточутливим покриттям, на якому записують звук. | |
Магнітофільмфонограма, отримана в результаті запису на магнітній стрічці. | |
Магнітофонелектронний апарат для звукозаписування. | |
Макрозйомказйомка малих об’єктів у великих масштабах, що дає змогу показати на екрані дрібні, не доступні людському окові деталі. | |
Макропланте саме, що й широкий план. | |
Милозвучністьзвукова організація тексту, гармонійне звучання певних мовних елементів. | |
Міжкадровий монтажкомпонування зображень, знятих з різних точок. | |
Мізансценарозміщення дійових осіб перед камерою в студії або на знімальному майданчику (здебільшого у телевізійній виставі, шоу). | |
Мікрозйомказйомка дуже малих предметів за допомогою мікроскопа. | |
Мікрофонпристрій для перетворення звукових коливань на електричні та передавання їх на відстань. | |
Мікрофонна карткаробоча програма студії телебачення, в якій занотовано порядок виходу в ефір передач, визначено черговість виголошення дикторських текстів перед мікрофоном. | |
Мікрофонна папкапапка, що містить технічні і творчі дані передачі, підготовленої до ефіру: мікрофонний матеріал, інформацію про учасників, хронометраж, режисерський сценарій і т. д. | |
Мікрофонний матеріалтекст, призначений для виголошення перед мікрофоном і передачі в ефір. | |
Мікшерпристрій для регулювання рівнів звуку або зображення. | |
Мікшуваннярегулювання рівнів електричних сигналів передачі, поступове виведення звуку і наступне таке саме введення їх; специфічна форма переходу від однієї музичної фрази до іншої. | |
Мовленняпередача на відстань аудіовізуальної інформації за допомогою електромагнітних хвиль, що поширюються передавальними пристроями і приймаються будь-якою кількістю телеприймачів. | |
Модераторведучий на телебаченні, журналіст, що повідомляє кілька окремих інформаційних матеріалів у передачі, поєднує чи відокремлює їх, доповнює коротким коментарем; редактор, що веде передачу як диктор із вступним, перехідним чи заключним словом у програмі чи її розділі. М. стежить за правильним розподілом часу висловлювань гостей студії і глядачів, які телефонують. Його мета – не “загубити” тему, не дати учасникам від теми обговорювання. Найголовніший принцип: модератор не є учасником дискусії, не займає позицію одного з учасників. Приклад М. – це ведучий програм, що стосуються передвиборних дебатів. | |
Монітортелеапарат, встановлений у студії для нагляду за зображенням. | |
Монотонністьголосова одноманітність. | |
Монтаждобір і з’єднання окремих сцен і епізодів фільму, передачі в необхідній послідовності. Види М.: внутрікадровий, міжкадровий, технічний, конструктивний, художній, паралельний, перехресний, асоціативний. | |
Музична фразакороткий фрагмент із музичного твору або спеціально підібраний ряд звуків. | |
Музичне оформленняоформлення передачі засобами музики, що сприяє кращому донесенню її змісту. | |
Музичний супровідмузика, що супроводжує зображення і закадровий текст. | |
Музично-драматичний театродин із видів телевистави, що будується на музичному матеріалі за принципами драматургії й законами телебачення. | |
Музкомедіярізновид музично-драматичного театру на телебаченні. | |
Н |
---|
Навчальне телебаченняпрограми, призначені для навчально-освітніх цілей. | |
Наголосвиділення в усній вимові якогось складу або слова за допомогою посилення голосу. | |
Наїздплавне наближення в кадрі до об’єкта, поступове збільшення масштабу його зображення без порушення різкості; здійснюється за допомогою трансфокатора. | |
Накладаннякадр, скомпонований із двох зображень, поєднаних способом нашарування. | |
Напливпоєднання двох кінозображень, одне з яких поступово замінює інше. | |
Нарисжанр телевізійної публіцистики, що специфічними засобами відтворює дійсність у формі художніх образів і ґрунтується на документальній основі. | |
Наростанняпоступове посилення звуку в телепередачі, один із засобів музичного оформлення матеріалу. | |
Невербальна інформаціяінформація, що міститься не стільки в самому слові, вимовленому журналістом у мікрофон, скільки в інтонації. Вона додає тексту іронічного, а іноді і протилежного змісту. Н. і. включає звукопис подій чи окремих фактів реального життя, зібраних разом за принципом арт-акустики (таким способом, коли кожен звуковий фрагмент зберігає семантичне значення, тобто має змістове наповнення). | |
Несинхронна камеракіно- чи відеокамера, що фіксує зображення без запису звуку. | |
О |
---|
Образністьспосіб естетичного освоєння дійсності, який полягає у специфічному відтворенні життя за допомогою художніх образів. | |
Огляджанр тележурналістики, в основі якого лежить осмислення подій і фактів у часових та просторових рамках. | |
Оглядачжурналіст або спеціаліст з іншої сфери, який готує огляди і виступає з ними по телебаченню. | |
Оголошенняпередане по телебаченню повідомлення про певну подію, може бути рекламного характеру. | |
Озвученнянанесення на феромагнітну плівку, на якій уже зроблено відеозапис, звукового супроводу (пояснювальний текст, музика, шуми). | |
Організований репортажтелерепортаж, у якому виявляється активна підготовча (організуюча) роль журналіста у визначенні теми, об’єкта, в доборі учасників передачі. | |
Освітленняодин із важливих виражальних засобів на телебаченні, що сприяє наданню передачі відповідної тональності й настрою. | |
П |
---|
Павільйонприміщення на телестудії, призначене для відеозапису, звукозапису або прямої передачі в ефір телевізійної програми. | |
Памфлетпубліцистичний твір гостро сатиричного характеру на злободенну тему, спрямований проти негативного явища в суспільстві, проти організації чи особи. | |
Панорамуванняодин із видів рухомої зйомки, під час якої знімальна камера плавно повертається вліво або вправо, вгору або вниз, відтворюючи на екрані широкі простори або високі об’єкти. | |
Паралельний монтажприйом показу кадрів, що відтворюють одночасні дії. | |
Партитура передачірозгорнута форма режисерського сценарію, що найбільш повно відбиває послідовність епізодів передачі. Робота над П. п. завершується в процесі трактових (генеральних) репетицій, за нею режисер чи асистент режисера випускають в ефір передачу чи ведуть її запис, знаходячись в апаратній за режисерським пультом. | |
Паузатимчасова зупинка голосу, невелика затримка у виступі, розмові, читанні; важливий чинник логічного членування тексту. | |
Передавачелектронний апарат для передачі в ефір електромагнітних сигналів, що несуть зображення чи звук. | |
Передачателевізійний твір, підготовлений творчими та інженерно-технічними працівниками телебачення. | |
Перехідна аудиторіяаудиторія, що лишається біля телевізорів після перегляду попередньої програми тієї самої телестудії. | |
Переходиприйоми зв’язку між кадрами: витіснення, затемнення, наплив, подвійна експозиція, сковзання, розфокусування та ін., що здійснюються електронним способом. | |
Перехресний монтажрізновид паралельного монтажу, для якого характерна контрастність кадрів. | |
Персоніфікаціяважлива специфічна риса телебачення, її суть полягає в тому, що екранне слово наділене рисами образу, який живе на телеекрані. | |
Перспективаправила і прийоми зображення на площині віддалених від спостерігача предметів. Людина, що створює зображення (картину, фотографію, комп’ютерний малюнок тощо) практично завжди прагне до передачі в ньому максимального обсягу і глибини простору. Художник уже на стадії етюдних нарисів вибирає систему образотворчих засобів, за законами якої будуватиметься майбутня композиція його картини. Іншими словами, із шести відомих видів П. (лінійна, повітряна, динамічна, оптична, змішана і зворотна) віддається перевага будь-якій з них. | |
Підводка (підведення)вступна частина телепередачі, яка вводить телеглядачів у курс теми, допомагає зорієнтуватися в обстановці, ознайомитися з учасниками передачі тощо. | |
Підложкамузично-шумове оформлення телепередачі, на фоні якого ведучий, диктор працює в ефірі. Вона допомагає глядачу відрізнити одну передачі від іншої, додає змістове навантаження телепередачі, створює настрій і емоційно забарвлює. | |
Планмасштаб зображення у кадрі. Це поняття виражає ступінь величини зображуваної фігури чи предмета, залежить від дистанції між камерою і фігурою, що знімається, і від фокусної відстані об’єктива. Найбільш уживаний розподіл планів – на три види: загальний, середній і великий. | |
Подвійна експозиціяприйом, суть якого полягає у накладанні одного зображення на друге; найчастіше застосовується у переходах між кадрами. | |
Подорожній нарисрізновид теленарису, який готується під час подорожей своєю країною чи за кордоном. | |
Позастудійне мовленняпроцес створення телепрограм за допомогою пересувної станції, яка забезпечує самостійну підготовку передачі без стаціонарних технічних засобів телецентру. | |
Позастудійний записфіксація на феромагнітну плівку аудіовізуальних матеріалів за межами студії. | |
Позивнізвукові сигнали або уривки мелодій, що передують телепрограмам. | |
Політична інформаціяповідомлення і роз’яснення на телеекрані фактів, подій і явищ політичного життя. | |
Постановочний концертодин із видів телеконцерту, який на основі сценарію або сценарного плану складається з музичних, літературно-драматичних, циркових номерів. | |
Прес-конференціярізновид інтерв’ю багатьох учасників, що ведуть розмову з однією або кількома особами, добре поінформованими в певній сфері. | |
Прихована камеразамаскована камера, якою здійснюють зйомку непомітно для об’єкта. | |
Провокаційний репортажрізновид телерепортажу, у якому репортер спонукає (“провокує”) людей до дії у створених ним обставинах. | |
Програма1. Послідовний перелік телепередач за певний період. 2. Окрема телевізійна передача. 3. Сукупність телепередач, що транслюються безпосередньо або в запису. | |
Програми за співучастютелепередача зі студії, у якій бере участь студійна аудиторія. | |
Продюсерособа, яка розробляє власний телевізійний проект, визначає творчі завдання щодо його реалізації і здійснює організаційне та фінансове забезпечення проекту. | |
Пряма трансляціябезпосереднє поширення телепередач без попереднього запису і монтажу. | |
Прямий ефір1. Вид радіо- чи телевізійного мовлення, відмітна риса якого – одночасність події, трансляції її в ефір і прийому слухачами, тобто безпосередній вихід у ефір з місця події і протягом неї. 2. Синонім поняття “трансляція події”. П. е. може бути студійним (вестися з теле-, радіостудії) і позастудійним. Його специфічна ознака полягає в тому, що він дає змогу глядачу, слухачу відчути себе очевидцем події, створює ефект присутності. | |
Прямий репортажаудіовізуальна телепередача про подію в момент її перебігу. | |
ПТСобладнана телекамерами пересувна телевізійна станція, що забезпечує підготовку (відеозапис або прямоефірну трансляцію) позастудійних передач. | |
Р |
---|
Ракордчиста, без чутливого покриття плівка, що приклеюється до початку і кінця кіно- або звукового ролика і запобігає псуванню відзнятої чи записаної частини плівки при її заправленні в кіноапарат або магнітофон. | |
Ракурскут, утворений оптичною віссю об’єктива камери і площиною предмета, розташування камери відносно об’єкта зйомки. | |
Ревербераторпристрій для створення штучної реверберації електричними чи електроакустичними методами; застосовується для створення спеціальних акустичних ефектів (наприклад, об’ємності звучання і т. п.) у радіо- і телевізійних передачах при здійсненні музичних записів. | |
Ревербераціяпроцес поступового загасання звуку в приміщенні після припинення дії його джерела, зумовлений повторним відбиттям звукових хвиль від різних поверхонь (природна Р.); штучна Р. створюється за допомогою ревербератора. | |
Ревюсвоєрідний телеогляд, що складається з музичних, хореографічних, ексцентричних номерів, пов’язаних умовним сюжетним ходом. | |
Редагуваннялітературне опрацювання матеріалу для його передачі по телебаченню; підготовка мікрофонного матеріалу. | |
Редактортележурналіст, який готує матеріал для передачі в ефір. | |
Редакція1. Приміщення, де перебувають творчі працівники. 2. Колектив творчих працівників галузевого відділу телестудії. | |
Режисертворчий працівник телестудії, який готує телепередачі, забезпечуючи реалізацію на екрані авторського задуму. | |
Режисерська групатворчо-виробнича ланка студії телебачення. | |
Рейтинг програмипоказник популярності програми. Визначається процентом вибірки телеглядачів, що дивляться її у цей час. | |
Рекламаспеціальна інформація про осіб чи продукцію, яка поширюється з метою прямого чи опосередкованого одержання прибутку. | |
Релейна лініясистема передачі на великі відстані радіосигналів телебачення. | |
Ремаркапояснення до зорового ряду в сценарії чи сценарному плані. | |
Репетиціяпопередня творча підготовка передачі. | |
Реплікавиголошена дійовою особою фраза, після якої у продовження діалогу вступає інша особа. | |
Репортажоперативна, емоційно забарвлена розповідь тележурналіста про подію, що створює враження присутності телеглядача на місці події. | |
Репортертележурналіст, який забезпечує студію новинами, разом з оператором знімає, монтує кадри, супроводжує їх розповіддю. | |
Ретранслятородна з проміжних радіо- або телевізійних станцій у ланцюгу передавальних або приймальних станцій. | |
Ретрансляціяодночасні прийом і передача телеорганізацією програми без будь-яких її змін. | |
Рецензентавтор рецензії, оглядач телепродукції на студійній чи редакційній летючках. | |
Рецензуваннякритичний огляд телепродукції на летючці за певний період. | |
Рирпроекціяметод кінознімання на фоні зображення, що проектується на екран. | |
Ритмрозмірена повторюваність аудіовізуальних елементів. | |
Риториканаука ораторського мистецтва, теорія, що розкриває секрети красномовства. | |
Риторичне звертаннявикористовувана у публіцистичному письмі чи в усній мові на радіо та на телебаченні мовностилістична фігура, що має форму звертання журналіста до якогось явища, щоб привернути до них більшу увагу слухачів. Від звичайного відрізняється тим, що спрямоване до відсутніх людей або неживих предметів з метою виявити до них авторське ставлення, надати мові твору чи передачі емоційності, поетичної виразності. Звичайне звертання передбачає встановлення контакту автора з особою, до якої він адресується, риторичне ж такої мети не має: воно не потребує відповіді. | |
Розфокусуванняспецифічний операторський прийом, суть якого полягає у виведенні об’єкта зображення з фокусу, розмиванні зображення. | |
Рукописвласноручно написаний автором текст. | |
Рухома зйомкапроцес фіксації на плівці зображень різноманітних об'єктів за допомогою рухомої камери. | |
С |
---|
Сатиричні жанриокрема підгрупа в системі публіцистичних жанрів, до якої належать памфлет, фейлетон, гумореска, пародія, байка, епіграма, шарж, карикатура. | |
СаундтрекСаундтрек (від англ. soundtrack – звукова доріжка) – 1. Позначення музики чи шумового оформлення, що супроводжує зображення в кіно- і відеопродукції. Використовується як самостійна одиниця під час програмування у радіомовленні (наприклад, пісня з кінофільму). Термін з’явився як елемент професійного арго, але поступово усталився в мові. 2. Звукова доріжка, що займає окремий номер на аудіодискові чи грамплатівці. | |
Світлові ефектиімітація природних явищ або створення ілюзії природного освітлення за допомогою спеціального устаткування. | |
Середній планмасштабність телепоказу (зйомки), що дає в кадрі проміжне зображення об’єкта між загальним і великим планом (більша кількість деталей, ніж на загальному плані, наприклад, невелика група людей). | |
Серіалформа радіо- і телевізійної передачі, що складається з великої кількості окремих частин (серій), кожна з яких, як правило, має самостійний, завершений сюжет. Програми С. поєднуються зазвичай загальними сюжетними колізіями, героями і місцем основних подій. | |
Серія– один із складників серіалу – художньої чи документальної кіно- або відеострічки, призначеної для показу по телебаченню; один із компонентів циклу телепередач, об’єднаних спільною темою і сюжетною лінією. | |
Синхронна зйомкапроцес фіксації зображення і звуку, що передбачає їх повну часову узгодженість. | |
Синхронна камеракінокамера, що фіксує зображення синхронно із записом звуку на підключеному до неї магнітофоні. | |
Сітка мовленняпрограма телепередач на тиждень. | |
Скетчневеличка п’єса жартівливого змісту, що розкриває ідею реклами побічно, у формі логічно-емоційних висновків самого слухача, будується на грі акторів, шумових і музичних ефектах. | |
Сковзання (“змазування”)операторський прийом переходу від одного кадру до іншого з метою підкреслити якусь зміну: об’єктив камери раптово залишає об’єкт, на який був спрямований, швидко панорамує, зупиняється на нейтральному фоні, після чого з’являється новий кадр. | |
Слоганце спресована у формулу сутність рекламної концепції, доведена до лінгвістичної досконалості думка, яка добре запам’ятовується. Це словесний портрет фірми, корпорації, політичного діяча, політичного об’єднання, найрізноманітніших урядових, фінансових, комерційних та інших інститутів. Крім того, він може бути і самодостатнім – виступати як самостійна форма звернення, котра може обійтися без розгорнутого тексту і візуального ряду. | |
Соуп-операрекламні радіопередачі на 10-15 хвилин, що компонуються на базі популярних оперних арій, опереткових сцен та пісеньок, а до тексту включають рекламні аргументи. За цими передачами стежать жінки (особливо домогосподарки). | |
Соціальне телемовленняпрограми освітнього, навчального та довідкового характеру для людей з відсутнім або послабленим слухом. | |
Спецефективиконані за допомогою спеціального електронного блоку розгортання чи згортання екранної завіси, різноманітні фігурні врізки, відбивки, інші специфічні переходи між кадрами, сюжетами. | |
Спеціальний випусквипуск (часом позапрограмний) теленовин у зв'язку з важливими подіями. | |
Спотворення звукуімітація перешкод з метою досягнення потрібного звукового ефекту. | |
Стереотелебаченнятелевізійна система прийому, що створює просторову ілюзію, викликає враження об’ємності екранного зображення. | |
Стереофоніяособливість відтворених звуків, що викликає в слухача ілюзію просторового розташування їхніх джерел. С. під час запису забезпечується кількома мікрофонами, розміщеними в різних точках, а при відтворенні досягається за допомогою кількох встановлених у різних місцях динаміків. Принцип багатоканальної С. використовується в радіо- і телемовленні. | |
СТТПстаціонарні телевізійні трансляційні пункти із спеціальним обладнанням позастудійного мовлення, що встановлюється постійно в театрах, концертних залах, на циркових аренах і з’єднується з телецентром кабелем або лінією радіозв’язку. | |
Студійна репетиціярізновид репетиції на телебаченні, що відбувається у студійному павільйоні. | |
Студійне мовленняпроцес створення та передачі з телецентру на радіотранслятор зображення та його звукового супроводження. До С. м. належать безпосередня трансляція (проводиться з телепавільйонів), комбіновані передачі, створені в телецентрі. | |
Студійний записвідеозапис передачі чи окремих її фрагментів у студії. | |
Студіяспеціально обладнане приміщення для підготовки трансляції, запису радіо-, телепередач. | |
Субтитрнапис, який подається внизу кадрів способом накладання. | |
Сумарна аудиторіякількість слухачів, що у своїй сукупності становлять аудиторію програми мовлення у певний проміжок часу. | |
Супровідзакадровий пояснювальний текст до зображення. | |
Сценариставтор сценарію передачі чи фільму. | |
Сценарійсловесно-логічний еквівалент майбутнього екранного твору, літературна основа передачі. У ньому докладно, логічно послідовно і конкретно викладається розвиток теми, зорове її тлумачення, описується майбутнє дійство. | |
Сценарний планлітературний проект, робоча версія майбутньої передачі, її сценарна схема, у якій відображається бачення автором задуманого, намічається уявний хід розвитку дії, якщо характер матеріалу завчасно визначити не можна. | |
Т |
---|
Тегкоротка інформація про спонсора програми напередодні її виходу в ефір або в самій програмі. | |
Телебаченнявиробництво і поширення аудіовізуальних передач та програм. | |
Телевізійність матеріалуврахування у сценарії якостей, характерних для телебачення | |
Теледрамап’єса, спеціально написана для телебачення з урахуванням його специфіки. | |
Тележурналвид передачі, скомпонованої з окремих матеріалів, які ведучий об’єднує в цілісну телепрограму. | |
Тележурналіст– журналіст, який реалізує свої творчі можливості на телебаченні. | |
Тележурналістикажурналістська творчість, що виявляється у відображенні дійсності телевізійними засобами. | |
Телекамераелектронний апарат, призначений для передачі на телеекран студійних або позастудійних зображень. | |
Телекомунікаціяпередача і приймання будь-яких знаків, сигналів зображення і звуку за допомогою електромагнітних засобів зв’язку (кабельного, оптичного i радіозв’язку). | |
Телеконференціяодна з форм масової роботи телебачення з глядачами, які під час конференції аналізують передачі, висловлюють зауваження і пропозиції щодо їх поліпшення, отримують відповіді на різноманітні запитання творчого і технічного характеру. | |
Теленовелалітературний твір у жанрі новели, написаний і реалізований на телеекрані з урахуванням специфіки телебачення. | |
Теленовиничастина переданих телевізійною системою матеріалів, що містять відображені через передавальний канал відомості про актуальні, суспільно значущі події, факти і процеси нашого життя. | |
Телеобмінвзаємний обмін матеріалами між телестудіями. | |
Тембрсвоєрідне звукове забарвлення, властиве голосу чи музичному інструментові. На телебаченні Т. регулюється за допомогою спеціального пристрою. | |
Темпшвидкість подачі матеріалу на телеекрані. | |
Техніка мовленнянавчальна дисципліна, що відіграє значну роль у процесі професійної підготовки теле- і радіожурналістів, дикторів, а також усіх тих, хто за родом діяльності пов’язаний з усним мовленням, – акторів, ораторів, педагогів. Вона містить у собі такі розділи, як анатомія, фізіологія і гігієна мовного апарату; постановка подиху, голосу, дикції; логіко-інтонаційні основи мовлення. Призначення Т. м. – виховання умінь, що дають змогу тому, хто виступає усвідомлено використовувати всі елементи мовного звучання і навмисно викликати потрібну розумову, емоційну і вольову реакцію аудиторії. Таким чином, володіння Т. м. допомагає знаходити оптимальну форму звукового вираження думки в конкретних умовах спілкування і конкретною метою. | |
Технічні засоби мовленнясукупність електронних засобів та технічних пристроїв, за допомогою яких телепрограми доходять до глядачів. | |
Титринапис на кадрі, що повідомляє назву фільму, дає перелік дійових осіб, містить пояснювальний текст і т. ін. | |
Тонфільммагнітні стрічки, на яких записані звукові програми з метою їх тривалого зберігання. | |
Траєкторна зйомкаодин із видів рухомої зйомки, що здійснюється поєднанням панорамування і проїзду (переміщення камери) одночасно. | |
Трактова репетиціярізновид репетиції на телебаченні з увімкненням внутрішньої мережі передачі зображення і звуку, що дає можливість переглянути підготовлену програму на моніторі. | |
Трансляція1. Поширення телевізійних програм за допомогою технічних засобів зв’язку. 2. Передача зображення і звуку безпосередньо з місця події | |
Трансфокатороптичний додаток до телекамери, який дозволяє плавно змінювати масштаб зображення об’єкта без порушення різкості (наїзд чи від’їзд трансфокатором). | |
Тревелінгодин із видів рухомої зйомки, що характеризується незмінністю кута між оптичною віссю об’єктива камери і площиною предмета. Т. називають таке пересування камери, яка знімає фігуру чи предмет, коли кут між оптичною віссю об’єктива і площиною предмета залишається під час зйомки незмінним. Сюди входять наприклад, такі зйомки, як проїзд камери уздовж вулиці (горизонтальний Т.) від землі чи до даху будинку (вертикальний Т.), рух камери поруч з автомобілем, що рухається. Особливий різновид Т. – від'їзд і наїзд (інакше – Т. назад і Т. уперед). | |
У |
---|
Усне повідомленнянайпростіший жанр телевізійної інформації, що дає змогу найбільш оперативно, крім прямого репортажу, повідомляти про подію. Воно може бути хронікальним, поширеним (деталізованим) і коментованим. | |
Ф |
---|
Фейлетонжанр телевізійної публіцистики, що специфічними засобами у сатиричному тоні відтворює й оцінює життєві події і явища. | |
Феромагнітна стрічкаплівка зі спеціальним покриттям, на якій за допомогою магнітофона чи відеомагнітофона записують звук і зображення. | |
Фільмотекаспеціальне приміщення на телестудії, де зберігаються фільмокопії. | |
Фонзвукова атмосфера, у якій відбиваються розмови і розгортається сюжет. Однотипний звуковий Ф. нерідко є сполучним елементом, що дає змогу розпізнати різноманітні за формою і тематикою програми. | |
Фоновий записзапис для передачі чи фільму різноманітних звукових шумів. | |
Фонограмазапис мови, музики тощо на пластинці, магнітофонній стрічці чи інших носіях. | |
Фонотекаприміщення на телестудії, де зберігаються фонограми, які використовують у передачах. | |
Х |
---|
Хронометражвизначення часу, протягом якого триватиме передача. | |
Художнє оформленняоформлення передачі образотворчими засобами, що сприяє кращому донесенню її змісту. | |
Художниктворчий працівник на телебаченні, який засобами образотворчого мистецтва створює образ телепередачі: за його ескізами, макетами оформлюється телевізійна студія. | |
Художній монтажкомпонування окремих відеокадрів, унаслідок чого матеріал набуває естетичного змісту. | |
Художня рададорадчий орган для керівництва творчим процесом на телебаченні. | |
Ц |
---|
Центральна апаратнаголовна комутаційно-розподільна та контрольна ланка телецентру, що виконує перемикання і з’єднання різних об’єктів апаратно-студійного комплексу. | |
Циклряд самостійних завершених творів, що характеризується єдністю тематики, цілісністю композиції, спільністю сюжету чи дійових осіб. | |
Цифрове телебаченнятелевізійне мовлення на основі кодованої цифрової інформації, форма одержання й обробки сигналів, які створюють і зображення, і звуковий супровід. Маючи високу перешкодозахищеність, система цифрового кодування забезпечує якість при передачі аудіовізуальної інформації на будь-які відстані, збільшує творчі можливості телепрацівників. | |
Ч |
---|
Час (хронометраж) телепередачітривалість телепередачі або її частини (епізод) в хвилинах або секундах. | |
Час домогосподаркина телебаченні час від 10 до 16-ї години, коли, як прийнято вважати, основними слухачами є жінки-домогосподарки. | |
Чиста позиціяособлива значимість програми телепередач. | |
Ш |
---|
Шоупоказ, видовище, спектакль (музичне шоу, розмовне – ток-шоу). | |
Шуми1. Різні звуки, утворені рухом якихось предметів чи внаслідок злиття людських голосів. На телебаченні вони є ефектними чинниками, що сприяють виразності передачі, створюють відповідну специфічну атмосферу, викликають ілюзію реальності обставин, про які розповідається у передачі (гул заводського цеху, колони демонстрантів, трибуни стадіонів, дзюрчання струмка, пташиний спів, грозовий грім, паровозний свисток, гудіння літака тощо). Існують також численні прилади і інструменти, на яких імітують звуки, потрібні для телепередачі. 2. Перешкоди, що виникають під час роботи радіоелектронних засобів і проявляються на телеекрані у вигляді крупнозернистої структури (рухомого лапатого снігу). | |
Шумові ефектите саме, що й шуми в першому значенні. | |