Мета вивчення навчальної дисципліни: формування компетентностей щодо впровадження й удосконалення контролінгу в системі менеджменту; здатність використовувати набуті знання з теоретично-методичного інструментарію контролінгу при прийнятті ефективних управлінських рішень та запобіганні антикризових заходів в діяльності підприємства; формування у майбутніх фахівців системних знань з концептуальних принципів управління підприємством для досягнення оперативних і стратегічних цілей на засадах контролінгу. 

Основні завдання навчальної дисципліни: оволодіння теоретичними (базовими) знаннями з питань сутності, функції та видів контролінгу, організації управлінського обліку в системі контролінгу; опанування методології оперативного і стратегічного контролінгу та контролінгу інвестиційних проектів; формування практичних навичок щодо створенім служби контролінгу та системи бюджетування, проведення діагностики фінансового стану підприємства, контролінг прийняття управлінських рішень.

Програма навчальної дисципліни 

Тема 1. Контролінг: сутність, функції, види та завдання. Сутність контролінгу як функціонально відокремленого напряму економічної роботи на підприємстві. Причини виникнення контролінгу. Основна мета, функції та концепції контролінгу. Роль контролінгу в управлінському процесі. Види контролінгу. Сутність стратегічного і оперативного контролінгу. Структурно-логічна схема контролінгу. 

Тема 2. Характеристика об’єктів контролінгу. Витрати підприємства як основний об’єкт управління в системі контролінгу. Класифікація витрат. Фінансова діяльність підприємства як основний об’єкт контролінгу. Собівартість продукції та її види. Поняття про центри відповідальності та їх класифікація. Моделі функціонування центрів витрат, прибутку, виручки та інвестицій. 

Тема 3. Організація управлінського обліку в системі контролінгу. Управлінський облік як вихідний елемент в системі контролінгу. Завдання та характеристики основних методів управлінського обліку. Облік за фактичною та нормативною собівартістю. Оцінка методів управлінського обліку витрат для вирішенім завдань контролінгу. 

Тема 4. Система планування та бюджетування на підприємстві в контексті оперативного контролінгу. Нормування. Система норм і нормативів. Планування, його цілі, принципи, види та методи. Бюджетування як інструмент оперативного контролінгу. Поняття про бюджет. Мета складання бюджетів в системі контролінгу підприємства. Система бюджетів на підприємстві, їх зміст, взаємозв’язок. Бюджет реалізації. Організація контролінгу бюджетного процесу на підприємстві. 

Тема 5. Методичний інструментарій напрямів розвитку контролінгу. Економічний аналіз - база прийняття управлінських рішень. Показники і моделі оперативного аналізу в системі контролінгу. Аналіз відхилень - основний інструмент оцінки діяльності центрів відповідальності. Визначення причин і аналіз залежності кінцевих результатів діяльності підприємства від встановлених відхилень. Методи оперативного контролінгу. Класифікація відхилень. Модель «витрати - обсяг - прибуток». Вихідні умови, показники, методика проведення аналізу беззбитковості. Маржинальний прибуток. Ефект операційного лівериджу. 

Тема 6. Експертна діагностика фінансово-господарського стану підприємства. Мета, завдання, зміст експертної діагностики фінансово-господарського стану підприємства. Джерела інформації для експертної діагностики. Методи стратегічної діагностики. Методи оперативної діагностики. 

Тема 7. Контролінг інвестиційних проектів. Особливості контролінгу інвестиційних проектів. Мета і функції контролінгу інвестиційних проектів. Критерії оцінки інвестиційних проектів в системі контролінгу. Аналіз критеріїв оцінки інвестиційних проектів в умовах невизначеності. Створення системи контролінгу інвестицій. 

Тема 8. Організаційно-методичні основи формування та функціонування системи контролінгу на підприємстві. Визначення структури контролінгу. Формування цільових функцій і елементів контролінгу. Місце служби контролінгу в організаційній структурі підприємства. Раціональна структура фінансово-економічних служб підприємства. Організація служби контролінгу в корпорації, структура та склад її служби. Інформаційні потоки на підприємстві в системі контролінгу. Можливі варіанти впровадження контролінгу. Класифікація управлінських рішень. Критерії прийняття управлінських рішень.

Метою вивчення навчальної дисципліни "Основи зеленої економіки" є ознайо- млення з екологічними проблемами, які супроводжують розвиток сучасної економі- ки та оглядом альтернативних сценаріїв та шляхів розвитку економіки, які є оптима- льними з екологічної точки зору та забезпечують сталий розвиток людської цивілі- зації.

Завдання вивчення дисципліни полягає у засвоєнні теоретичних основ та вироблення практичних навиків аналізу альтернативних шляхів розвитку сучасної економіки.

Тема 1. Історія розвитку зеленого бізнесу

1.1.   Передумови розвитку зеленого бізнесу

1.2.   Зарубіжний досвід щодо розвитку зеленого бізнесу

1.3.   Розвиток зеленого бізнесу в Україні

1.4.   Розвиток «зеленого бізнесу» в контексті енергетичної та екологічної безпеки держави

Тема 2. Бізнес та екологічна відповідальність

2.1.   Концептуальні підходи до визначення поняття «зелений бізнес»

2.2.   Зелений офіс як початок «зеленого бізнесу»

2.3.   Екосистемний перехід до органічного господарства

2.4.   Системи екологічного управління

Тема 3. Аналіз макро- і мікро середовища діяльності «зелених» підприємств

3.1.   Досвід функціонування зеленого бізнесу на прикладі енергозберігаючих рішень для будівель

3.2.   Зелений туризм – пріоритетна сфера сталого розвитку малого бізнесу в Україні як складова євроінтеграційних процесів

3.3.   Впровадження концепції зеленого офісу в Україні

3.4.   Оцінка ефективності екологічного підприємства в Україні

Тема 4. Форми організації зеленого бізнесу

4.1.   Організація та ефективність зеленого офісу на підприємстві       

4.2.   Екологічне підприємництво: сутність та особливості розвитку

в Україні

4.3.   Тенденції і проблеми зеленого бізнесу в Україні

4.4.   Практичні напрямки для впровадження зеленого бізнесу в Україні

Тема 5. Розбудова організаційного потенціалу

5.1.   Попит, пропозиція та переваги розбудови зеленого організаційного потенціалу

5.2.   Створення умов для зеленого бізнесу

5.3.   Агроландшафти як основа зеленого бізнесу в Україні

5.4.   Споживча кооперація як механізм управління зеленим бізнесом