1. Завдання літературної освіти

Літературна освіта є важливим чинником формування юних громадян України, які мають бути освіченими, патріотичними і культурними особистостями. Мета викладання зарубіжної літератури в середній школі — формування літературної компетентності (знань, умінь і навичок) і патріотизму, вихованість учнів, їхній особистісний розвиток.
Система завдань, що постають перед учителем, є цілісною, взаємопов’язаною, тому їх слід реалізовувати в комплексі. У конкретній навчальній ситуації провідним стає певне завдання, проте у результаті навчально-виховного процесу на уроках та в позакласній літературній роботі їх необхідно виконати.
До завдань шкільного курсу зарубіжної літератури, які мають виконати вчитель і учні в спільній діяльності, належать:
  • формування уявлення про видатних письменними як культурних діячів, що мають творчі індивідуальності та життєві долі;
  • особистісне ознайомлення учня з високохудожніми творами національної літератури, самостійне прочитання текстів;
  • осмислення школярем творів суголосно власному існуванню, сучасній історичній епосі та літературознавчій науці;
  • засвоєння певної теоретико-літературної терміносмстеми, необхідної для шкільного компетентного аналізу художніх творів;
  • розуміння історичних і стильових закономірностей розвитку українського письменства;
  • формування патріотизму і духовних цінностей, екзистенційний розвиток особистості учня шляхом здійснення власного вибору під час інтерпретації художнього тексту;
  • вироблення школярем власного естетичного смаку на основі широкої літературної ерудиції та культури;
  • розвиток монологічного та діалогічного, усного й писемного мовлення, творчих здібностей;
  • прищеплення загальногуманітарних умінь і навичок (пошук джерел інформації, їх опрацювання, концептуальний і доказовий виклад власного розмислу тощо);
  • усвідомлення ролі літератури в житті нації та її взаємозв’язків з іншими галузями світової культури, а також із українським письменством.
Завдання літературної освіти конкретизують поставлену мету. Вони спрямовані на реалізацію складників шкільного навчального предмета «Зарубіжна література», до яких належать:
  • художній текст, прочитання якого відбувається на уроці або у процесі виконання домашнього завдання;
  • шкільне літературознавство (відомості з науки про літературу, залучені до шкільного курсу: конкретика інформації про письменника та його твори, теоретико-літературні засади розуміння літератури, методи літературознавчого аналізу художнього тексту).
У процесі реалізації виховний потенціал біографії письменника, художнього твору, історії розвитку світової літератури потрібно спрямовувати на розвиток інтелектуальної та емоційної сфер учня, його творчих здібностей, системи духовних цінностей.
Результатом вивчення зарубіжної літератури в школі має стати сформованість у молодої людини сталої потреби читати художню книгу. Слід виховати внутрішню необхідність повертатися до класики для її нового сприйняття, а також викликати інтерес до сучасного літературного процесу — нових творчих здобутків авторів, яких вивчали в школі, і цікавість до нових імен, що заявлять про себе яскравими художніми полотнами. Насолода під час читання художнього твору, відчуття духовного збагачення від спілкування з книгою, пережиті в шкільні роки, стануть основою стійкого інтересу до художнього слова.
Для виконання поставлених завдань фахова підготовка учителя літератури має відповідати певним загальнопедагогічним і специфічним вимогам.

Ви вже пройшли 18% лекції
18%